repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna

kup bilet

Ostatni seans filmu odbył się 26 października 2013.

Rzym płonie (Portret Shirley Clarke)

Rome is Burning (Portrait of Shirley Clarke)

reż. Noël Burch, André S. Labarthe

czas: 55’
produkcja: Francja 1970
obsada: Shirley Clarke, Jean-Jacques Lebel, Yoko Ono
język: angielski
producent: Janine Bazin, André S. Labarthe
produkcja: AMIP
właściciel praw: Audiovisuel Multimedia International Productions, Doc & Film International
barwa: cz.-b.
Ten nakręcony w 1970 r. w Paryżu dokumentalny portret Shirley Clarke jest wzorcowym wprowadzeniem do prac i metod filmowych tej wybitnej nowojorskiej niezależnej reżyserki, jak również  fascynującą lekcją  kinowej fenomenologii. W filmie reżyserka odpowiadając na pytania zadawane jej przez entuzjastów, wśród których są Yoko Ono i reżyser Jacques Rivette, mówi o swojej technice filmowej, o przyszłości kina niezależnego i o chimerycznej misji społecznej sztuki. Upatrując źródeł swoich metod filmowych w zmieniających się czasach  Clarke stwierdza: „Reżyser, widzowie i film muszą razem stanowić część czegoś większego. Nie chcę, żeby dzielił ich ekran.” Świetnie dobrane fragmenty z jej filmów potwierdzają moc jej innowacyjnego podejścia do kina.   

Shirley Clarke

Shirley Clarke urodziła się 2 października 1919 roku w Nowym Jorku. Była dzieckiem bogatego przemysłowca polskiego pochodzenia i córki żydowskiego multimilionera. Młoda Clarke postanowiła studiować taniec nowoczesny, ale nie spotkało się to z aprobatą jej despotycznego ojca. Chcąc wyzwolić się spod jego wpływu Clarke wyszła za mąż, aby dalej „w spokoju” móc studiować taniec i choreografię pod okiem takich sław jak Martha Graham, Hanya Holm i Doris Humphrey. Brak sukcesów w dziedzinie choreografii skłonił jej psychiatrę do zasugerowania jej innej drogi kariery. Wtedy Clarke postanowiła rozwijać i pogłębiać swoje zainteresowania filmowe. Jej pierwsze filmy  były poetyckimi etiudami, wyraźnie inspirowanymi tańcem nowoczesnym,  w których sam montaż przypominał awangardową choreografię. Clarke stała się cenioną niezależną reżyserką w czasach, kiedy niewiele kobiet zajmowało się tą dziedziną. Jej zainteresowanie problematyką społeczną połączone z awangardowym postrzeganiem sztuki filmowej zaczęło być wyraźne już przy pierwszym filmie pełnometrażowym – The Connection (Narkotykowy łącznik) rozgrywającym się w środowisku beatników, muzyków jazzowych i narkomanów.  Drugi The Cool World mówił o życiu w czarnoskórych mieszkańców Harlemu. Trzeci Portrait of Jason (Portret Jasona) był półtoragodzinnym monologiem-spektaklem i hipnotyzującym tragikomicznym zwierzeniem czarnoskórego homoseksualisty. Te trzy filmy były dla reżyserki swego rodzaju metaforami jej własnych frustracji związanych z postrzeganiem roli kobiety w społeczeństwie. Zainteresowanie outsiderami było odbiciem jej problemów z funkcjonowaniem w zdominowanym przez mężczyzn środowisku filmowców i wyrazem buntu wobec hollywoodzkiego sposobu pokazywania rzeczywistości. W karierze Clarke ważne są również dwa filmy biograficzne – pierwszy to Ornette: Made in America – innowacyjne studium legendy free-jazzu Ornette’a Colemana, będące częściowo dokumentem bezpośrednim, a częściowo wyreżyserowanym. Drugim jest Robert Frost: A Lover's Quarrel with the World (Robert Frost: miłosna sprzeczka ze światem) - dokument o wybitnym poecie amerykańskim, nakręcony kilka miesięcy przed  jego śmiercią, a w 1963 roku  nagrodzony Oskarem za najlepszy dokument pełnometrażowy.    W późniejszych latach Clarke wykładała produkcję filmową na uniwersytetach amerykańskich i jako jedna z pierwszych reżyserek aktywnie zainteresowała się techniką video. Jej sztuka, której celem było potrząśniecie widzem nigdy nie spotkała się ze zrozumieniem wśród szerszej publiczności.  Ta innowacyjna reżyserka do dziś pozostaje jedną z mniej znanych przedstawicielek awangardy filmowej. Nie udało się jej osiągnąć statusu jej dobrego znajomego, Johna Cassavetesa, który swoje pierwsze kroki stawiał w tym samym środowisku, a  do nakręcenia swojego pierwszego filmu sprzęt pożyczał właśnie od Shirley.  

Filmografia

1953 Dance in the Sun (kr. m. / short) 1954 In Paris Parks (kr. m. / short) 1956 Moment in Love (kr. m. / short) 1957 Brussels Loops (kr.m. / short) 1958 Bridges-Go-Round (kr.m. / short) 1960 Skyscrapers (dok. kr. m./ documentary short) 1962 The Connection 1963 Robert Frost: A Lover's Quarrel with the World (dok. / documentary) 1963 The Cool World1967 Portrait of Jason (dok./ documentary) 1978 Trans (kr.m video / video short) 1978 One-2-3 (kr.m video / video short) 1980 A Visual Diary (kr.m. / short) 1981 Savage/Love (kr.m./ short) 1982 Tongues (kr.m. video / video short) 1982 Performance (kr.m. / short) 1983 The Box (kr.m / short) 1984 Ornette Coleman: A Jazz Video Game (kr.m. /short) 1985  Ornette: Made in America (dok. / documentary) 

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!