repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna

kup bilet

Ostatni seans filmu odbył się 27 października 2013.

Narkotykowy łącznik

The Connection

reż. Shirley Clarke

czas: 79’
produkcja: 1962
obsada: Warren Finnerty, William Redfield
język: angielski
scenariusz: Jack Gelber (na podstawie jego sztuki / based on his play)
zdjęcia: Arthur J.Ornitz
montaż: Shirley Clarke
muzyka: Freddie Redd
producent: Lewis M.Allen, Shirley Clarke
właściciel praw: Milestone Films
barwa: cz.-b.

Pełnometrażowy debiut Clarke, adaptacja kontrowersyjnej sztuki Jacka Gelbera pod tym samym tytułem. To paradokumentalna historia o uzależnionych od heroiny muzykach jazzowych, czekających w obskurnym nowojorskim mieszkaniu na  dealera, w między czasie improwizujących dialogi i muzykę, która w naturalny sposób tworzy „bopową” ścieżkę dźwiękową do filmu.  Wśród aktorów znalazły się takie legendy jazzu jak Jackie McLean i Freddie Redd. Dealera zagrał czarnoskóry aktor Carl Lee, wieloletni partner reżyserki. Był to jeden z najważniejszych utworów tzw. Beat Cinema.  Historię czekających na swego ‘łącznika’ narkomanów często porównywano do sztuki Becketta Czekając na Godota. Ostry język i sama tematyka przedstawiona „bez ogródek” wywołały histeryczny atak cenzorów, którzy wycofali film z obiegu na 2 lata. 

Katarzyna Juchniewicz-Gajewska

Shirley Clarke

Shirley Clarke urodziła się 2 października 1919 roku w Nowym Jorku. Była dzieckiem bogatego przemysłowca polskiego pochodzenia i córki żydowskiego multimilionera. Młoda Clarke postanowiła studiować taniec nowoczesny, ale nie spotkało się to z aprobatą jej despotycznego ojca. Chcąc wyzwolić się spod jego wpływu Clarke wyszła za mąż, aby dalej „w spokoju” móc studiować taniec i choreografię pod okiem takich sław jak Martha Graham, Hanya Holm i Doris Humphrey. Brak sukcesów w dziedzinie choreografii skłonił jej psychiatrę do zasugerowania jej innej drogi kariery. Wtedy Clarke postanowiła rozwijać i pogłębiać swoje zainteresowania filmowe. Jej pierwsze filmy  były poetyckimi etiudami, wyraźnie inspirowanymi tańcem nowoczesnym,  w których sam montaż przypominał awangardową choreografię. Clarke stała się cenioną niezależną reżyserką w czasach, kiedy niewiele kobiet zajmowało się tą dziedziną. Jej zainteresowanie problematyką społeczną połączone z awangardowym postrzeganiem sztuki filmowej zaczęło być wyraźne już przy pierwszym filmie pełnometrażowym – The Connection (Narkotykowy łącznik) rozgrywającym się w środowisku beatników, muzyków jazzowych i narkomanów.  Drugi The Cool World mówił o życiu w czarnoskórych mieszkańców Harlemu. Trzeci Portrait of Jason (Portret Jasona) był półtoragodzinnym monologiem-spektaklem i hipnotyzującym tragikomicznym zwierzeniem czarnoskórego homoseksualisty. Te trzy filmy były dla reżyserki swego rodzaju metaforami jej własnych frustracji związanych z postrzeganiem roli kobiety w społeczeństwie. Zainteresowanie outsiderami było odbiciem jej problemów z funkcjonowaniem w zdominowanym przez mężczyzn środowisku filmowców i wyrazem buntu wobec hollywoodzkiego sposobu pokazywania rzeczywistości. W karierze Clarke ważne są również dwa filmy biograficzne – pierwszy to Ornette: Made in America – innowacyjne studium legendy free-jazzu Ornette’a Colemana, będące częściowo dokumentem bezpośrednim, a częściowo wyreżyserowanym. Drugim jest Robert Frost: A Lover's Quarrel with the World (Robert Frost: miłosna sprzeczka ze światem) - dokument o wybitnym poecie amerykańskim, nakręcony kilka miesięcy przed  jego śmiercią, a w 1963 roku  nagrodzony Oskarem za najlepszy dokument pełnometrażowy.    W późniejszych latach Clarke wykładała produkcję filmową na uniwersytetach amerykańskich i jako jedna z pierwszych reżyserek aktywnie zainteresowała się techniką video. Jej sztuka, której celem było potrząśniecie widzem nigdy nie spotkała się ze zrozumieniem wśród szerszej publiczności.  Ta innowacyjna reżyserka do dziś pozostaje jedną z mniej znanych przedstawicielek awangardy filmowej. Nie udało się jej osiągnąć statusu jej dobrego znajomego, Johna Cassavetesa, który swoje pierwsze kroki stawiał w tym samym środowisku, a  do nakręcenia swojego pierwszego filmu sprzęt pożyczał właśnie od Shirley.  

Filmografia

1953 Dance in the Sun (kr. m. / short) 1954 In Paris Parks (kr. m. / short) 1956 Moment in Love (kr. m. / short) 1957 Brussels Loops (kr.m. / short) 1958 Bridges-Go-Round (kr.m. / short) 1960 Skyscrapers (dok. kr. m./ documentary short) 1962 The Connection 1963 Robert Frost: A Lover's Quarrel with the World (dok. / documentary) 1963 The Cool World1967 Portrait of Jason (dok./ documentary) 1978 Trans (kr.m video / video short) 1978 One-2-3 (kr.m video / video short) 1980 A Visual Diary (kr.m. / short) 1981 Savage/Love (kr.m./ short) 1982 Tongues (kr.m. video / video short) 1982 Performance (kr.m. / short) 1983 The Box (kr.m / short) 1984 Ornette Coleman: A Jazz Video Game (kr.m. /short) 1985  Ornette: Made in America (dok. / documentary) 

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!