Dwa lata wcześniej powstaje W samo południe Zinnemana, rok wcześniej Jeździec znikąd Stevensa. A co robi Nicholas Ray? Kręci western z innej planety. Najdziwniejsze dzieło gatunku w latach 50., tylko pozornie oparte na klasycznych, westernowych schematach. Ray bawi się stroną wizualną filmu (barwne wariacje), seksualną symboliką oraz męskimi i kobiecymi figurami. Główna bohaterka to twarda właścicielka saloonu o obliczu Joan Crawford (niedawny wamp pozbawiony seksapilu!). W walce ze zbirami (niekoniecznie płci przeciwnej) pomaga jej były kochanek i wytrawny rewolwerowiec (ładniutki Sterling Hayden), który o trzymaniu spluwy najchętniej by zapomniał. Film został w swoim czasie odrzucony w USA, lecz Godard i inni nowofalowcy znad Sekwany nazwali Raya geniuszem.
Jeden z najwybitniejszych autorów powojennego kina amerykańskiego. W swoich filmach portretował zagubionych samotników, outsiderów walczących o przetrwanie w brutalnej rzeczywistości. Jego największym sukcesem był kultowy Buntownik bez powodu z legendarną rolą Jamesa Deana. Dekonstruował amerykańskie mity, na nowo odczytywał klasyczne gatunki (na przykład western w Johnny Guitar i Prawdziwej historii Jesse Jamesa). Pod koniec kariery realizował wielkie hollywoodzkie produkcje, takie jak monumentalny biblijny Król królów.
1949 Żyją nocą / They Live by Night
1954 Johnny Guitar
1955 Buntownik bez powodu / Rebel Without a Cause
1956 Życie na szali / Bigger Than Life
1957 Prawdziwa historia Jesse Jamesa / The True Story of Jesse James
1957 Gorzkie zwycięstwo / Bitter Victory
1961 Król królów / King of Kings
1973 - 2011 We Can’t Go Home Again