Kolejna wielka kreacja Humphreya Bogarta u Raya (rok wcześniej zagrał w Pukać do każdych drzwi), przez wielu uważana za najlepszą w jego karierze. Ray ponownie bawi się kinem gatunków. Tym razem miesza kino czarne z dramatem psychologicznym o niemocy twórczej oraz dorzuca kilka spojrzeń na temat drapieżnego Hollywoodu (podobnie jak w tym samym roku Wilder w Bulwarze Zachodzącego Słońca). Bogartowski Dixon Steel, zamieszany w morderstwo dziewczyny scenarzysta filmowy, to klasyczny outsider z filmów Raya – odrzucony przez otoczenie samotnik, który pod skorupą twardziela skrywa frustracje i kompleksy. Pustka wciąż doskonale sprawdza się jako trzymający w napięciu kryminał, zanurzony w atmosferze egzystencjalnego fatalizmu.
Jeden z najwybitniejszych autorów powojennego kina amerykańskiego. W swoich filmach portretował zagubionych samotników, outsiderów walczących o przetrwanie w brutalnej rzeczywistości. Jego największym sukcesem był kultowy Buntownik bez powodu z legendarną rolą Jamesa Deana. Dekonstruował amerykańskie mity, na nowo odczytywał klasyczne gatunki (na przykład western w Johnny Guitar i Prawdziwej historii Jesse Jamesa). Pod koniec kariery realizował wielkie hollywoodzkie produkcje, takie jak monumentalny biblijny Król królów.
1949 Żyją nocą / They Live by Night
1954 Johnny Guitar
1955 Buntownik bez powodu / Rebel Without a Cause
1956 Życie na szali / Bigger Than Life
1957 Prawdziwa historia Jesse Jamesa / The True Story of Jesse James
1957 Gorzkie zwycięstwo / Bitter Victory
1961 Król królów / King of Kings
1973 - 2011 We Can’t Go Home Again