Klasyczne kino hollywoodzkie do połowy lat 50. tylko flirtowało z problematyką uzależnień, ograniczając się do grzecznych filmów o alkoholizmie. Ray ponownie wyprzedza swój czas i kręci odważny portret nauczyciela, któremu uzależnienie od kortyzonu niszczy życie rodzinne i zawodowe. Ponad życie to wiarygodne psychologicznie, świetne pod względem dramaturgicznym, wstrząsające dla widzów wygładzonego kina hollywoodzkiego lat 50. studium uzależnienia od silnych leków (co było wówczas rzeczywistym problemem społecznym). Ray ogranicza melodramatyzm, w niektórych partiach kierując film na tory ekspresjonistycznego horroru w kolorze. Wielka rola Jamesa Masona.
Jeden z najwybitniejszych autorów powojennego kina amerykańskiego. W swoich filmach portretował zagubionych samotników, outsiderów walczących o przetrwanie w brutalnej rzeczywistości. Jego największym sukcesem był kultowy Buntownik bez powodu z legendarną rolą Jamesa Deana. Dekonstruował amerykańskie mity, na nowo odczytywał klasyczne gatunki (na przykład western w Johnny Guitar i Prawdziwej historii Jesse Jamesa). Pod koniec kariery realizował wielkie hollywoodzkie produkcje, takie jak monumentalny biblijny Król królów.
1949 Żyją nocą / They Live by Night
1954 Johnny Guitar
1955 Buntownik bez powodu / Rebel Without a Cause
1956 Życie na szali / Bigger Than Life
1957 Prawdziwa historia Jesse Jamesa / The True Story of Jesse James
1957 Gorzkie zwycięstwo / Bitter Victory
1961 Król królów / King of Kings
1973 - 2011 We Can’t Go Home Again