Autobus, przemierzający suburbia Bronxu, rozwozi uczniów po domach. Jest lato; ostatni dzień szkoły. Czy może być on dla nich jednym z najgorszych dni mijającego roku? Atmosfera w autobusie zmienia się szybko, jak nastroje nastolatka, będącego pod wpływem szalejących hormonów. Na przestrzeni kilkunastu metrów kwadratowych kipi od seksu, przemocy, plastikowych staników i blond peruk. Kamera Gondry’ego rzadko wygląda przez okna. Zbliża się i oddala od twarzy, wciska między siedzenia, podsłuchuje zwierzenia i drga przy ostrych zakrętach. Nigdy nie wychodzi na zewnątrz. The We and the I jest jak Klasa Laurenta Canteta zmiksowana z Dzieciakami Larry’ego Clarka, które finalnie spotykają się w Klubie winowajców, którym zarządza John Hughes.
Urodzony w 1963 roku we Francji. Studiował w szkole artystycznej w Paryżu. W trakcie studiów grał na perkusji w zespole Oui Oui, z którym wydał dwie płyty. Został reżyserem teledysków swojego zespołu i kiedy jeden z nich trafił do MTV, przypadkiem obejrzała go Björk. Zaprosiła Gondry’ego do współpracy, której owocem był Human Behaviour. Teledysk otrzymał sześć nominacji do nagród MTV i otworzył reżyserowi drogę do błyskawicznej kariery. Według Księgi rekordów Guinessa jego reklamówka jeansów Levi’s 501 to najczęściej nagradzana reklama telewizyjna świata. Karierę filmową zawdzięcza w sporej mierze Charliemu Kaufmanowi, jednemu z najoryginalniejszych scenarzystów dekady. Debiutancką Wojnę plemników według tekstu Kaufmana przyjęto z mieszanymi uczuciami, ale już drugi film stworzony wespół z tym scenarzystą, Zakochany bez pamięci, okazał się rewelacją.
2001 Wojna plemników / Human Nature
2004 Zakochany bez pamięci / Eternal Sunshine of the Spotless Mind
2006 Jak we śnie / La science des rêves / The Science of Sleep
2008 Ratunku! Awaria / Be Kind Rewind
2009 Cień w sercu / L’épine dans le coeu / The Thorn in the Heart (dok. / doc.)