„La Bohème” – to trwający niecałe pięć minut film Herzoga, który powstał na zlecenie kanału Sky Arts we współpracy z angielską Operą Narodową. Jego interpretacja pieśni z opery Pucciniego „O soave fanciulla” stanowi część tryptyku, którego pozostałe epizody wyreżyserowali: Sam Taylor-Wood oraz znany z realizacji rockowych wideoklipów Dougal Wilson. Niemiecki twórca, interpretując filmowo duet z pierwszego aktu „La bohème”, w którym szwaczka Mimi i poeta Rodolfo deklarują sobie miłość, połączył ze sobą muzykę Pucciniego z obrazem czarnoskórych mieszkańców południowo-zachodniej Etiopii. Poprzez muzykę Pucciniego Herzog wyraża magię dwojga zbliżających się do siebie ludzi. Faktycznie mamy jednak do czynienia z ironiczną sugestią rozstania - w momencie, gdy nad cygańskim Paryżem z libretta włoskiej opery słyszymy finałowy śpiew Mimi, w filmie widzimy kobietę patrzącą na odchodzącego mężczyznę...
KW
Werner Herzog urodził się w Monachium. Swój pierwszy film, zatytułowany Herakles (1962), nakręcił w wieku 19 lat. Później wyreżyserował dziesiątki filmów krótko- i długometrażowych, fabularnych i dokumentalnych, pisał także prozę i reżyserował opery. Jego ogromna filmografia to m.in. Aguirre, gniew boży (1972), wyróżniona na festiwalu w Cannes Zagadka Kaspara Hausera (1974), Stroszek (1977), Nosferatu wampir (1978), Woyzeck (1979), Fitzcarraldo (1982), który zdobył nagrodę za najlepszą reżyserię w Cannes w 1982 r. czy Cobra Verde (1987).
Wybrana filmografia:
1962 Herakles / Hercules
1972 Aguirre, gniew boży / Aguirre, der zorn gottes / Aguirre, the Wrath of God
1974 Zagadka Kaspara Hausera / Jeder für sich und Gott gegen alle / Every Man for Himself and God Against All
1977 Stroszek
1978 Nosferatu wampir / Nosferatu: Phantom der Nacht / Nosferatu the Vampyre
1979 Woyzeck
1982 Fitzcarraldo
1984 Tam, gdzie śnią zielone mrówki / Wo die grünen Ameisen träumen / Where the Green Ants Dream
1987 Cobra Verde
2007 Spotkania na krańcach świata / Encounters at the End of the World (dok. / doc.)