Bohaterem filmu jest inżynier i wynalazca, dr Graham Dorrington. Dorrington organizuje wyprawę do Gujany Brytyjskiej z zamiarem przetestowania opracowanego przez siebie mini sterowca. Z jego pomocą naukowiec pragnie zbadać górne partie lasu tropikalnego. Takie przedsięwzięcie nie może się jednak obejść bez ryzyka. 12 lat wcześniej, podczas podobnej wyprawy, Dorrington przeżył tragiczną śmierć swego przyjaciela, operatora filmowego Dietera Plage. Zachwycony możliwościami maszyny i urodą niezbadanego terenu, Herzog sam realizuje zdjęcia. Oblatywanie sterowca to dla niego okazja do ponownego dotknięcia tematów obecnych w jego wcześniejszej twórczości. Reżyser zastanawia się nad mitem Ikara i, w szerszym planie, odwieczną potrzebą konfrontacji techniki z dziką przyrodą. Stawia też pytanie o cenę, jaką należy zapłacić za realizację swoich marzeń. Ponad wszystkim pozostaje jednak wyraźne pragnienie ucieczki od intelektualizmu i zwrócenie się w stronę kontemplacji. Dzięki temu powstaje niezwykle impresyjna kronika wyprawy w głąb dzikiej puszczy.
Źródło: Against Gravity
La Bohème
Wielka Brytania 2008-2009, 4 min
„La Bohème” to trwający niecałe pięć minut film Herzoga, który powstał na zlecenie kanału Sky Arts we współpracy z angielską Operą Narodową. Jego interpretacja pieśni z opery Pucciniego „O soave fanciulla” stanowi część tryptyku, którego pozostałe epizody wyreżyserowali: Sam Taylor-Wood oraz znany z realizacji rockowych wideoklipów Dougal Wilson. Niemiecki twórca, interpretując filmowo duet z pierwszego aktu „La bohème”, w którym szwaczka Mimi i poeta Rodolfo deklarują sobie miłość, połączył ze sobą muzykę Pucciniego z obrazem czarnoskórych mieszkańców południowo-zachodniej Etiopii. Poprzez muzykę Pucciniego Herzog wyraża magię dwojga zbliżających się do siebie ludzi. Faktycznie mamy jednak do czynienia z ironiczną sugestią rozstania – w momencie, gdy nad cygańskim Paryżem z libretta włoskiej opery słyszymy finałowy śpiew Mimi, w filmie widzimy kobietę patrzącą na odchodzącego mężczyznę...
KW
Urodzony w 1942 r. Niemiecki reżyser filmowy, teatralny i operowy; scenarzysta, producent, pisarz i poeta. Nie uczęszczał do żadnej szkoły filmowej. Studiował historię, literaturę i teatr. Pierwszy film nakręcił, mając 20 lat. Rozgłos zdobył obrazem Aguirre, gniew boży. Kolejne produkcje przyniosły mu uznanie w oczach krytyki i widzów. Tworzy zarówno filmy fabularne, jak i dokumenty. Twórczość Herzoga jest wizyjna, emocjonalna, nawiązuje do egzystencjalizmu, literatury romantycznej i niemieckiego ekspresjonizmu. Interesuje go temat szaleństwa, zachowania ludzkie w sytuacjach ekstremalnych, mistycyzm (eksponowany np. w obrazach przyrody) oraz deliryczne, odrealnione kreacje świata i postaci. Herzogowski bohater to nadwrażliwiec, o nieprzeciętnych cechach, egzystujący często na marginesie społeczeństwa.
1962 Herakles (doc., short film)
1972 Aguirre, gniew boży / Aguirre, der Zorn Gottes / Aguirre: The Wrath of God
1974 Zagadka Kaspara Hausera / Jeder für sich und Gott gegen alle / The Enigma of Kaspar Hause
1977 Stroszek
1979 Nosferatu: Phantom der Nacht / Nosferatu: Phantom of the Nacht
1979 Woyzeck
1982 Fitzcarraldo
2005 Grizzly Man (doc.)
2007 Spotkania na krańcach świata / Encounters at the End of the World (doc.)
2016 Lo i stało się. Zaduma nad światem w sieci / Lo and Behold, Reveries of the Connected World