Najbardziej ekstrawagancki film ostatniego festiwalu w Cannes. Groteskowy, miejscami obsceniczny, pełen dynamiki. Balansuje na granicy dyscypliny i kompletnej nieprzewidywalności, pomiędzy horrorem a melodramatem, rodzinną psychodramą a komedią. Jego bohater, Monsieur Oscar od świtu do zmierzchu wciela się w nie swoje role: jest przemysłowcem, zabójcą, żebrakiem, potworem, członkiem rodziny. Krąży po Paryżu, wykonując „zlecenia”, pojawia się ciągle w nowych miejscach. Raz burzy bieg rzeczy, innym razem sprawia, że wydarzenia toczą się przewidywalnym torem. Towarzyszy mu Céline, kierująca jego limuzyną dyskretna blondynka, która pilnuje, by zadania zostały zrealizowane w określonym kontraktem czasie. Oscar i Céline tworzą parę spiskowców, poruszających się wewnątrz filmowego mechanizmu, napędzanego intertekstualną grą. Film Caraxa wypełniają cytaty - począwszy od niemego serialu Feuillada Fantomas, przez Powiększenie Michelangelo Antonioniego i twórczość Georgesa Franju, do animowanych Aut Pixara. Od wędrówki Leopolda Blooma w Ulissesie Jamesa Joyce’a do Portretu damy Henry’ego Jamesa.
Léos Carax : „To prosty film. Pokazywałem go dzieciom i nie miały problemu z jego zrozumieniem. Facet wsiada do samochodu i jedzie do pracy. A potem do kolejnej. To naprawdę nie jest zbyt skomplikowane. (...) W ogóle nie lubię mówić, a o kinie w szczególności. Nie potrzebuję tego, inni ludzie też nie. Konferencje prasowe, spotkania z publicznością - to wszystko wydaje mi się nierealne. I tak zazwyczaj nie znam odpowiedzi na pytania, które ludzie mi zadają. (...) Tylko kiedy kręcę filmy, czuję, że oddycham.” („Gazeta Wyborcza Wrocław”)
Właściwie: Alexandre Oscar Dupont. Urodził się w 1960 roku w Suresnes – komunie na przedmieściach Paryża. Po ukończeniu studiów na VII Paryskim Uniwersytecie i American College w Paryżu zrealizował dwa krótkometrażowe filmy, m.in. Strangulation Blues (1980), i zaczął współpracować z magazynem filmowym „Cahiers du Cinéma”. Przybrał wówczas swój artystyczny pseudonim – Léos Carax – anagram pochodzący od jego dwóch imion. W wieku 23 lat zadebiutował jako twórca czarno-białego filmu Chłopiec spotyka dziewczynę (1984). Jego pierwsze długometrażowe dzieło było inspirowane niemymi filmami Jeana Cocteau i twórczością Jean-Luca Godarda. Wraz z niebanalną historią o miłości, która rodzi się i umiera w tym samym czasie, francuskie kino poczuło powiew świeżości. Denis Lavant, który u debiutującego reżysera wystąpił w głównej roli, wraca na ekran wraz z jego ostatnim filmem – Holy Motors – pokazywanym na festiwalu w Cannes w ramach konkursu głównego.
1980 Strangulations Blues (short)
1984 Chłopiec spotyka dziewczynę / Boy Meets Girl
1986 Zła krew / Mauvais sang / Bad Blood
1991 Kochankowie na moście / Les amants du Pont-Neuf / The Lovers on the Bridge
1999 Pola X
2008 Merde (segment in Tôkyô!)
2012 Holy Motors