repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna

kup bilet

Ostatni seans filmu odbył się 12 października 2012.

Rozdroże

Juji-Ro

reż. Teinosuke Kinugasa

czas: 66’
produkcja: Japonia 1928
obsada: Janosuke Bando, Akiko Chihaya, Yukiko Ogawa, Ippei Soma
Muzyka na żywo: VeNN Circles Gerard Lebik i Piotr Damasiewicz

Kinugasa – odtwórca kobiecych ról w klasycznym teatrze japońskim – zrealizował „Rozdroże" mając trzydzieści lat. Jak sam mówił, to film samurajski bez pojedynków. Jego akcja rozgrywa się w XIX wieku i opowiada o dramacie rodzeństwa zamieszkującego w pobliżu tokijskiej dzielnicy rozrywek i domów publicznych. Młody Rikiya kocha szaleńczą miłością piękną gejszę Oume. Rywalizacja o jej względy doprowadza do pojedynku, w wyniku którego chłopak traci wzrok. Opiekująca się nim siostra nie ma pieniędzy by opłacić lekarza. Pada propozycja, by zaczęła zarabiać w jednym z domów publicznych. Dziewczyna nie może się zdecydować, za to bez wahania odrzuca umizgi sąsiada, który nie dając za wygraną próbuje ją zgwałcić. Broniąc się Okiku zabija napastnika. Rodzeństwo musi uciekać. Rikiya, który tymczasem odzyskał już wzrok znajduje schronienie dla obojga w opuszczonej szopie. Pragnąc powrócić do ukochanej gejszy zostawia siostrę by odnaleźć Oume w ramionach swego rywala. Na rozdrożu siostra daremnie oczekuje jego powrotu…

Film będąc jednym z najświetniejszych dokonań kina japońskiego lat 20. nie znalazł uznania publiczności. Reżyser chcąc dalej się kształcić wyjechał do ZSRR, Niemiec a później Wielkiej Brytanii. Zabrał ze sobą kopię filmu prezentując ją z wielkim powodzeniem na rozlicznych pokazach. Zatem to właśnie ten tytuł odkrywał przed publicznością świata zachodniego kinematografię japońską tyle tylko, że fakt ten zniknął w niepamięci. Stąd palmę pierwszeństwa zwykło się przypisywać Kurosawie i jego „Rashomonowi”.

 

VeNN Circles

Elektroakustyczny projekt improwizowany nawiązujący do gatunków z pogranicza European Free Improvisation oraz szeroko rozumianego Live Electronics.  Inspiracją dla projektu są działania AMM-British Free Improvisation Group oraz styl określany mianem Electroacoustic improvisation Dwa rozbudowane zestawy perkusyjne, instrumenty z grupy idiofonów, preparowany fortepian, elektronika, generatory fal oraz instrumenty dęte, będą podstawą elektroakustycznej improwizacji.

Piotr Damasiewicz – fortepian, trąbka
Gerard Lebik – generatory, elektronika, klarnet kontraltowy

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!