Kobiety stanowią ponad połowę światowej populacji, a historia dowiodła ich wielkiego zapału do zdobywania wykształcenia i rozwijania nauki. Ich wkład jest nie do przecenienia. Dziś stoimy przed fundamentalną koniecznością nieograniczonego wykorzystania potencjału kobiet we wszystkich dyscyplinach. Bo czy wiedza ma płeć?
gatunek: dramat, romans
Połowa XIX wieku. Ada McGrath, pochodząca ze Szkocji, niema kobieta zostaje korespondencyjnie wydana za mąż za nowozelandzkiego plantatora. Bohaterka, w towarzystwie dziewięcioletniej córeczki, wyrusza na Antypody ze stosem bagaży. Najważniejszą rolę wśród nich odgrywa tytułowy fortepian, który służy Adzie do komunikowania się ze światem i wyrażania własnych emocji. Mąż bohaterki pozostaje nieczuły na te subtelności i - ku rozczarowaniu żony - sprzedaje instrument sąsiadowi. Ada, choć pozornie bezbronna, postanawia zrobić wszystko, by odzyskać fortepian i tym samym upomnieć się o wewnętrzną wolność. Zrealizowany w 1993 roku film Jane Campion został okrzyknięty arcydziełem kina feministycznego i przyniósł reżyserce szereg nagród na całym świecie. Najważniejszą z nich okazała się Złota Palma w Cannes, którą nowozelandzka twórczyni odebrała jako pierwsza kobieta w historii.
Jane Campion ma wśród twórców nowozelandzkich jedną z najsilniejszych pozycji na arenie międzynarodowej. Urodziła się w 1954 roku, ukończyła Australian Film Television and Radio School w jednym z pierwszych roczników tej szkoły. Jej krótkometrażowy debiut Peel został nagrodzony Złotą Palmą w swojej kategorii na festiwalu w Cannes w 1986 roku. W pełnym metrażu zadebiutowała filmem Sweetie, który również zdobył wiele nagród. Prawdziwe uznanie Campion zdobyła dzięki filmowi Anioł przy moim stole, a pozycję tę ugruntowała wraz z Fortepianem, który został nagrodzony Złotą Palmą w Cannes oraz trzema Oscarami. Późniejsze dzieła reżyserki - oparty na powieści Henry'ego Jamesa Portret damy, Święty dym z udziałem Harveya Keitela i Kate Winslet oraz thriller erotyczny Tatuaż - nie były już tak jednogłośnie okrzyknięte jako arcydzieła.
Wybrana filmografia:
1982 Peel (kr.m./short)
1983 Passionless Moments (kr.m./short)
1984 A Girl's Own Story (kr.m./short)
1989 Sweetie
1990 Anioł przy moim stole / An Angel at my Table
1993 Fortepian / The Piano
1996 Portret damy / The Portrait of a Lady
1999 Święty dym / Holy Smoke!
2003 Tatuaż / In the Cut