Zainspirowany prawdziwymi wydarzeniami, obejmującymi trzy epoki niemieckiej historii, najnowszy film twórcy Życia na podsłuchu prezentuje historię Kurta, młodego studenta Akademii Sztuk Pięknych, który zakochuje się z wzajemnością w swojej koleżance Ellie. Na drodze uczuciu staje ojciec dziewczyny, szanowany lekarz, profesor Seeband. Młodzi bohaterowie nie mają świadomości, że ich życie uwikłane zostało w mroczną tajemnicę z przeszłości, którą skrzętnie skrywa Seeband.
Floriana Henckela von Donnersmarcka, reżysera filmu, zainspirował słynny artykuł wydany w 2004 roku przez berliński dziennik "Der Tagesspiegel". Bohaterem tekstu był teść Gerharda Richtera, jednego z najsławniejszych współczesnych niemieckich artystów. Ojciec jego żony, lekarz ginekolog w czasie II wojny światowej, jako dyrektor kliniki w Dreźnie, współpracował przy wdrażaniu programu eutanazji dla osób psychiczne chorych. W tym samym szpitalu, przed śmiercią w 1944 roku, została poddana sterylizacji ciotka Richtera, Marianne. Podobnie jak Życie na podsłuchu, również najnowszy obraz Donnersmarcka stał się przedmiotem żywej dyskusji w niemieckich mediach.
Urodzony w 1973 roku w Kolonii reżyser, scenarzysta i producent. Wywodzi się z arystokracji górnośląskiej. Dzieciństwo spędził w Niemczech, Belgii i Stanach Zjednoczonych. Studiował w Leningradzie, na Uniwersytecie Oksfordzkim i w monachijskiej Akademii Filmowo-Telewizyjnej. Asystował Richardowi Attenborough podczas realizacji filmu Miłość i wojna. Życie na podsłuchu to jego debiut reżyserski. W jego drugim filmie, Turyście, zagrali Johnny Depp i Angelina Jolie.
1997 Mitternacht (kr.m.)
1998 Das Datum (kr.m.)
1999 Dobermann (kr.m.)
2003 Petits mythes urbains (kr.m.)
2006 Życie na podsłuchu / Das Leben der Anderen / The Lives of Others
2010 Turysta / The Turist