W najdroższym ze swoich filmów mistrz Bellocchio bez wahania zdradza romantyczną, gangsterską narrację spod znaku Ojca chrzestnego na rzecz surowej rekonstrukcji brutalnych wydarzeń. W jej centrum znajduje się Tommaso Buscetta, boss, który złamał omertę, mafijną zmowę milczenia. Dzięki jego zeznaniom doszło do najgłośniejszego procesu przeciwko włoskiej Cosa Nostrze; tzw. maxiproces doprowadził do skazania aż 362 mafiosów. Fascynujące ekranowe dochodzenie skupia się na przemianie Buscetty, dla którego La Cosa Nostra, "nasza sprawa", zaczęła znaczyć coś zupełnie innego, niż chcieliby szefowie klanów. Film został nagrodzony kilkunastominutową owacją na festiwalu w Cannes.
Urodził się w 1939 roku w Piacenzie. Uczył się w katolickim liceum i rozpoczął studia filozoficzne na katolickim uniwersytecie w Mediolanie. Potem jednak wybrał studia filmowe w Rzymie. Już w debiutanckim filmie, Pięściach w kieszeni, dał się poznać jako kontestator przenikliwie patrzący na instytucje takie jak rodzina. W następnych filmach poddawał krytyce burżuazję (Chiny są blisko), szkołę (W imię ojca), prasę (Dajcie sensację na pierwszą stronę) i wojsko (Marsz triumfalny). W kolejnych dekadach zajął się adaptacjami (m.in. Czechow, Kleist) oraz współpracą z psychoanalitykiem Massimo Fagiolim (Diabeł wcielony, Sen motyla), która była różnie oceniana. Powrócił do formy w ostatniej dekadzie, zwłaszcza w inteligentnej satyrze na Kościół Czas religii i rozrachunku z terroryzmem w utworze Witaj, nocy.
1965 Pięści w kieszeni / I pugni in tasca / Fists in the Pocket
1972 W imię ojca / Nel nome del padre / In the Name of the Father
1976 Marsz triumfalny / Marcia trionfale / Victory March
1986 Diabeł wcielony / Il Diavolo in corpo / Devil in the Flesh
1994 Sen motyla / Sogno della farfalla / The Butterfly’s Dream
2002 Czas religii / Ora di religione / My Mother’s Smile
2003 Witaj nocy / Buongiorno, notte / Good Morning, Night
2010 Siostry: nigdy / Sorelle mai / Sisters Never