451 stopni Fahrenheita to temperatura, w której płonie papier. Wie o tym dobrze Guy Montag. Ten wiodący spokojne życie strażak ma bardzo odpowiedzialną pracę. Przeciwdziała rozprzestrzenianiu się największego zagrożenia dla społeczeństwa – książek. W świecie, w którym nie wybuchają pożary, jego zadaniem jest wyłapywanie wywrotowców kolportujących śmiertelnie groźne słowo pisane i palenie ksiąg. Ziarno niepewności zasiewa w nim jednak sąsiadka Clarisse, gdy pyta go, czy przeczytał którąś ze zniszczonych książek. Montag postanawia wówczas sięgnąć po Charlesa Dickensa. Fahrenheit 451 to anglojęzyczny debiut francuskiego mistrza, a zarazem – jak sam wyznaje w dzienniku – najtrudniejszy projekt w jego karierze. François Truffaut, wielbiciel literatury, postanowił przenieść na ekran powieść science fiction z 1952 roku autorstwa Raya Bradbury'ego. By zachować wierność kultowemu pierwowzorowi, reżyser porzucił awangardową estetykę Nowej Fali. Film jest więc klasyczny w formie, ale zawarta w nim wizja zuniformizowanego społeczeństwa po latach wciąż robi wrażenie. To obraz przyszłości zniewolonych umysłów, ludzi, którzy zrezygnowali z wolności, zadowalając się ersatzem oferowanym przez telewizję.
Mariusz Mikliński
Urodzony w 1932 roku w Paryżu reżyser, aktor, scenarzysta i producent, jeden z twórców francuskiej Nowej Fali. W młodości był asystentem teoretyka kina André Bazina. W latach 50. współpracował z magazynem filmowym „Cahiers du cinéma”. Jego pełnometrażowy debiut, autobiograficzne Czterysta batów, stał się ikonicznym tytułem nowego autorskiego kina francuskiego. W późniejszych latach zrealizował tak cenione filmy jak Gładka skóra, Jules i Jim czy Ostatnie metro.
1959 Czterysta batów / Les quatre cents coups / The 400 Blows
1962 Jules i Jim / Jules et Jim / Jules and Jim
1968 Skradzione pocałunki / Baisers volés / Stolen Kisses
1973 Noc amerykańska / La nuit américaine / The American Night
1980Ostatnie metro / Le dernier métro / The Last Metro