Małe arcydzieło ubiegłej dekady i jeden z najlepszych chińskich filmów wszech czasów. Jia Zhang-ke zabiera widzów do Fenjanu, miejsca swojego urodzenia. Staje się ono metaforą całych Chin, w których w ciągu dekady, między końcówką lat 70. a początkiem 90., zaszły gwałtowne przemiany. Reżyser portretuje je na przykładzie trupy teatralnej, której repertuar zależy od aktualnych tendencji politycznych. Rozpoczyna się od idealizowania zmarłego Mao Zedonga, a jego chybionym projektom, z rewolucją kulturalną na czele, przypisuje zasługi. Kończy się natomiast tak, jakby autorami występu byli nie Chińczycy, tylko Amerykanie. Zaledwie dziesięć lat wystarczyło, by kultura zachodnia upowszechniła się i wyparła chińską tradycję. Zhang-ke dokonuje tym filmem gorzkiego bilansu. Kraj rządzony przez tyrana jest obecnie pod władzą pieniądza. Ten przeskok niewiele zmienił. Ludzie, którzy byli tłamszeni przez armię decydentów, teraz żyją w niewoli portfela.
Artur Zaborski
Reżyser, scenarzysta, aktor i producent urodzony w 1970 roku w prowincji Shanxi. Jeden z najważniejszych autorów współczesnego kina chińskiego. Przynależy do tzw. Szóstej Generacji filmowców, która debiutowała w latach 90. Ukończył Pekińską Akademię Filmową. Przez festiwal w Locarno wyróżniony Honorowym Lampartem za osiągnięcia życia. Jest założycielem Pingyao International Film Festival i firmy produkcyjnej Xstream Pictures. Jego filmy były pokazywane na największych światowych festiwalach. Martwa natura przyniosła mu Złotego Lwa w Wenecji, a Dotyk grzechu nagrodę za scenariusz w Cannes.
2000 Peron / Zhantai / Platform
2006 Martwa natura / San xia hao ren / Still Nature
2013 Dotyk grzechu / Tian zhu ding / A Touch of Sin
2015 Nawet góry przeminą / Shan he gu ren / Mountains May Depart
2018 Najczystszy jest popiół / Jiang hu er nü / Ash Is Purest White
2024 Przypływy / Feng Liu Yi Dai / Caught by the Tides