Wideopamiętnik szczęśliwego człowieka z kamerą. Guru amerykańskiej awangardy wyrusza w podróż po 60 latach swojej twórczej pracy. Obrazy mkną przez ekran nieuporządkowane, wbrew ograniczającej chronologii, spuentowane komentarzem reżysera – jak choćby w jego słynnym filmowym dzienniku Lost, Lost, Lost z lat 70. Mekas wkłada do projektora kolejne szpule z taśmą wypełnione przeszłością. Dziecięce zabawy, zapisane na kartkach myśli, migoczące ulice Nowego Jorku tworzą intymny kolaż. Spośród tych wyimków z codzienności można wyłowić postaci kluczowe dla środowiska intelektualnego Ameryki, przyjaciół i współpracowników Mekasa – m.in. Williama Burroughsa czy poetę Jamesa Broughtona. Prywatna kronika drugiej połowy XX wieku odzwierciedla artystyczną postawę Mekasa, która, jak stwierdził w jednym z wywiadów, zawsze polegała na poszukiwaniu intensywności chwili, tego, co ważne, w tym, co przypadkowe i niepozorne. Ścinki..., stawiając pytania o naturę pamięci, są wyznaniem wiary w ocalającą moc taśmy filmowej.
Urodził się w 1922 roku na Litwie. Po wojnie emigrował do USA. Od początku pobytu w nowym kraju realizował filmy, zwykle rejestrujące epizody z życia reżysera. Jeden z najważniejszych twórców amerykańskiej awangardy, jeden z twórców new american cinema. Od 1954 roku wydawał słynne pismo „Film Culture”. Twórca Anthology Film Archives, jednego z najważniejszych archiwów sztuki filmowej na świecie.
1961 Działa wśród drzew / Guns of the Trees
1964 Klatka / The Brig
1972 Wspomnienia z podróży na Litwę / Reminiscences of a Journey to Lithuania (doc.)
1986 He Stands in the Desert Counting the Seconds of His Life (doc.)
1997 Wszystkiego najlepszego, John / Happy Birthday to John
2000 Kiedy szedłem przed siebie, widziałem krótkie mgnienia piękna / As I Was Moving Ahead Occasionally I Saw Brief Glimpses of Beauty (doc.)
2011 Opowieści z bezsennych nocy / Sleepless Night Stories (doc.)