Bohaterem Samotnego mężczyzny jest Georg Falconer, homoseksualista, profesor uniwersytecki, który nie może pogodzić się z utratą wielkiej miłości. Uniwersalna opowieść o godzeniu się z samotnością to adaptacja prozy Christophera Isherwooda, autora m.in. Pożegnania z Berlinem, na podstawie którego powstał scenariusz słynnego Kabaretu.
Film Toma Forda to przede wszystkim stylizacja. Po pierwsze, wystudiowane (i charakterystyczne dla spojrzenia projektanta mody) ujęcie Ameryki lat 60., gdzie każdy detal sprawia wrażenie, jakby pochodził z fotografii Friedlandera albo Mapplethorpe’a. Po drugie, konsekwentne przedstawienie rzeczywistości w formie ożywającego zdjęcia. A raczej – kliszy pamięci. Ford posługuje się z pozoru najbardziej wyświechtanymi wyobrażeniami o latach 60., ale wplatając je w filmowe obrazowanie, powołuje do istnienia cały rezerwuar kulturowych skojarzeń.
Agnieszka Jakimiak, dwutygodnik.com
Urodzony w 1961 roku w Austin w Teksasie projektant mody i reżyser. Studiował historię sztuki i architekturę. Był dyrektorem kreatywnym Gucci i Yves Saint Laurent, a w 2006 roku założył własną markę. Zaprojektował m.in. garnitury do trzech ostatnich filmów o Jamesie Bondzie. Jego debiutancki pełny metraż, Samotny mężczyzna, przyniósł oscarową nominację Colinowi Firthowi. Film ponadto zdobył 30 wyróżnień na całym świecie. Za Zwierzęta nocy Ford otrzymał Wielką Nagrodę Jury w Wenecji.
2009 Samotny mężczyzna / A Single Man
2016 Nocturnal Animals / Zwierzęta nocy