Trzy morderstwa i jedno samobójstwo, a wszystkie popełnione w Chinach. Cztery rodzaje śmierci i cztery wypadki, które naprawdę zdarzyły się w Shanxi, Chongqing, Hubei i Guangdong i odbiły się szerokim echem wśród chińskiego społeczeństwa. Na ich kanwie uznany na świecie reżyser, Jia Zhang-Ke snuje opowieść o współczesnym Państwie Środka – prężnie rozwijającym się ekonomicznym gigancie, trawionym przez przemoc i korupcję. Przedstawia je z różnych perspektyw, w nowelowym stylu, przypominającym najlepsze filmy Roberta Altmana, w stylistyce kina drogi.
Słuchając o tak wielu historiach na temat przemocy, postanowiłem stawić temu w filmie czoło. To prawdopodobnie jedyny sposób, aby zredukować skalę przemocy wokół nas. Dlatego zacząłem myśleć o filmie, który pokazywałby różne obrazy przemocy, a nie opowiadał o historii jednego bohatera.
Jia Zhang-ke, reżyser
Reżyser, scenarzysta, aktor i producent urodzony w 1970 roku w prowincji Shanxi. Jeden z najważniejszych autorów współczesnego kina chińskiego. Przynależy do tzw. Szóstej Generacji filmowców, która debiutowała w latach 90. Ukończył Pekińską Akademię Filmową. Przez festiwal w Locarno wyróżniony Honorowym Lampartem za osiągnięcia życia. Jest założycielem Pingyao International Film Festival i firmy produkcyjnej Xstream Pictures. Jego filmy były pokazywane na największych światowych festiwalach. Martwa natura przyniosła mu Złotego Lwa w Wenecji, a Dotyk grzechu nagrodę za scenariusz w Cannes.
2000 Peron / Zhantai / Platform
2006 Martwa natura / San xia hao ren / Still Nature
2013 Dotyk grzechu / Tian zhu ding / A Touch of Sin
2015 Nawet góry przeminą / Shan he gu ren / Mountains May Depart
2018 Najczystszy jest popiół / Jiang hu er nü / Ash Is Purest White
2024 Przypływy / Feng Liu Yi Dai / Caught by the Tides