Trzy morderstwa i jedno samobójstwo, a wszystkie popełnione w Chinach. Cztery rodzaje śmierci i cztery wypadki, które naprawdę zdarzyły się w Shanxi, Chongqing, Hubei i Guangdong i odbiły się szerokim echem wśród chińskiego społeczeństwa. Na ich kanwie uznany na świecie reżyser, Jia Zhang-Ke snuje opowieść o współczesnym Państwie Środka – prężnie rozwijającym się ekonomicznym gigancie, trawionym przez przemoc i korupcję. Przedstawia je z różnych perspektyw, w nowelowym stylu, przypominającym najlepsze filmy Roberta Altmana, w stylistyce kina drogi.
Słuchając o tak wielu historiach na temat przemocy, postanowiłem stawić temu w filmie czoło. To prawdopodobnie jedyny sposób, aby zredukować skalę przemocy wokół nas. Dlatego zacząłem myśleć o filmie, który pokazywałby różne obrazy przemocy, a nie opowiadał o historii jednego bohatera.
Jia Zhang-ke, reżyser
Urodzony w Fenjanie (Shanxi) chiński reżyser i scenarzysta zaliczany do tzw. Szóstej Generacji. Studiował malarstwo, ale kino zafascynowało go tak bardzo, że w 1995 roku założył wytwórnię Youth Experimental Film Group i zaczął kręcić filmy wideo. Absolwent Pekińskiej Akademii Filmowej. Jego fabularny debiut Kieszonkowiec okazał się ogromnym sukcesem, a następne filmy (Nieznane rozkosze; Świat) trafiały do programu największych festiwali. Jego Martwa natura wygrała MFF w Wenecji.