wydarzenie
   
Akademia Kina Światowego: Bracia Lumière; Podróż na Księżyc; Bracia Skladanowscy; Crazy Cinematographe
18 paź
Akademia Kina Światowego

Akademia Kina Światowego to edukacyjny projekt, którego uczestnicy poznają najważniejsze etapy historii światowej kinematografii na tle kulturowym, społecznym, politycznym i interartystycznym. Zajęcia odbywają raz w tygodniu, we wtorki o godz. 17.00. Pojedyncze zajęcia Akademii Kina Światowego odbywają się według schematu: ok. 90 minutowy akademicki wykład, projekcja filmowa i dyskusja. Wykłady poprowadzą specjaliści (głównie filmoznawcy i kulturoznawcy) z ośrodków akademickich z całego kraju. Do uczestnictwa w zajęciach upoważnia semestralny karnet (w cenie 200 zł na semestr) oraz bilety na poszczególne zajęcia w cenie 20 zł.

Twarze wczesnego kina

wykład: dr Andrzej Dębski

Zestaw filmów krótkometrażowych braci Lumière, Francja 1895, ok. 10 min

Podróż na Księżyc (Le voyage dans la lune), reż. Georges Méliès, Francja 1902, 14 min

1902 rok. Kino jest wciąż bardzo młodą sztuką, ale nie boi się już przekraczać granic i konfrontować z nieznanym, słowem: sięgać gwiazd. Oto bowiem na ekrany wchodzi Podróż na Księżyc Georgesa Mélièsa, film pełen cudów, o których śniło wielu filozofów, ale których żaden nie miał okazji zobaczyć na własne oczy. Inspirowane prozą Julesa Verne'a dzieło opowiada o grupie śmiałków, którzy w wielkim pocisku zostają wystrzeleni na srebrny glob, gdzie podziwiają Ziemię z nowej perspektywy i stawiają czoła armii tubylców. Liczne wizualne triki robią ogromne wrażenie na widzach, tłumnie przybywających na kolejne seanse. Podróż na Księżyc nie jest jednak tylko sezonową atrakcją. Z czasem staje się ważnym punktem odniesienia dla twórców parających się fantastyką, a także tych, dla których kino jest sztuką opartą na iluzji i zabawie.

Piotr Mirski

Bracia Skladanowscy (Die Gebrüder Skladanowsky), reż. Wim Wenders, Niemcy 1995, 79 min
obsada: Udo Kier, Otto Kuhnle, Nadine Buetner, Wim Wenders

Koniec XIX wieku, Berlin. Archiwalne zdjęcia ulic stolicy Niemiec komentuje dziecięcy głos. Po chwili okazuje się, że to jedna z córek Maxa Skladanowskiego. Dziewczynka wychowywała się pod opieką ojca i jego dwóch braci, Emila i Eugena. Cała rodzina była skoncentrowana na budowie bioskopu. 1 listopada 1895 roku, w ramach tzw. Salonu Zimowego, bracia Skladanowscy zaprezentowali swój cud techniki, który wytwarzał ruchome obrazy. Odbyło się to aż dwa miesiące przed pokazem kinematografu braci Lumière. Film Wima Wendersa to stylizowana na początki kinematografii fantazja o tym, w jaki sposób Skladanowscy stworzyli swój aparat kinematograficzny. Równo sto lat od powstania bioskopu niemiecki reżyser oddaje hołd wynalazcom, włączając do Braci Skladanowskich również fragmenty wywiadu z młodszą córką Maxa, Lucie. To ona przypomina o rodzinnych odkryciach, jednocześnie prezentując kolekcję skarbów z tego pionierskiego dla kinematografii okresu.

Joanna Ostrowska

Crazy Cinematographe. Europejskie kino atrakcji 1896-1916 – zestaw filmów krótkometrażowych, 60 min

Informacje o reżyserach

Georges Méliès

Żył w latach 1861-1938. Był pionierem francuskiego i światowego kina. Swoją karierę zaczynał jako iluzjonista. Uczestniczył w pierwszym, historycznym pokazie kinematografu braci Lumière. Zafascynowany ich wynalazkiem, niebawem zaczął próbować swoich sił jako reżyser. Jego specjalnością były filmowe feerie. Zrealizował ponad 500 tytułów, z których do najbardziej znanych należą Podróż na Księżyc i Podróż do krainy niemożliwości.

Filmografia

1902 Podróż na Księżyc / Le voyage dans la lune / A Trip to the Moon (kr.m.)

1904 Podróż do krainy niemożliwości / Le voyage ŕ travers l'impossible / The Impossible Voyage (kr.m.)

1906 Czterysta żartów diabelskich / Les Quatre cents farces du diable / The Merry Frolics of Satan (kr.m.)

1907 Tunel pod La Manche (Zły sen francusko-angielski) / Le tunnel sous La Manche ou le cauchemar Franco-Anglais / Tunneling the English Channel (kr.m.)

1911 Przygody barona Munchausena / Les Aventures de baron de Munchhausen / The Hallucinations of Baron Munchausen (kr.m.)

Wim Wenders

Urodzony w 1945 roku w Düsseldorfie. Długo szukał swojej drogi: studiował medycynę i filozofię, następnie wyjechał do Paryża, aby zostać malarzem. Z czasem jednak postawił na kino i zaczął naukę w szkole filmowej w Monachium. Razem z m.in. Rainerem Wernerem Fassbinderem i Wernerem Herzogiem był członkiem ruchu młodych twórców, którzy odnowili i wprowadzili na europejskie salony kino niemieckie. Wenders kręci zarówno filmy fabularne, jak i dokumentalne. Jego ulubionym reżyserem jest Yasujirō Ozu.


Born in 1945, Wim Wenders spent quite a bit of time searching for his path in life: he studied Medicine and Philosophy and left for Paris in order to become a painter. In time, however, he decided on cinema, beginning his studies at a film school in Munich. Along with Rainer Werner Fassbinder and Werner Herzog, he was a part of a movement of young artists who renewed and introduced postwar German cinema to European salons. Wenders makes both feature and documentary films. His favorite director is Yasujiro Ozu.

Wybrana filmografia/ Selected filmography

1970 Summer in the City

1976 Z biegiem czasu / Im Lauf der Zeit / Kings of the Road

1984 Paryż, Teksas / Paris, Texas

1987 Niebo nad Berlinem / Der Himmel über Berlin / The Sky Above Berlin / Wings of Desire

1994 Lisbon Story

1995 Po tamtej stronie chmur / Al di là delle nuvole / Beyond the Clouds

1999 Buena Vista Social Club

2000 Million Dollar Hotel / The Million Dollar Hotel

stopka

barwa: kolor
53 wojny 
Ewa Bukowska, Polska 2018
7 uczuć 
Marek Koterski, Polska 2018
Adapter. Kino bez barier: Dywizjon 303. Historia prawdziwa 
Adapter. Kino bez barier
Wiesław Saniewski, Denis Delić, Polska, Wielka Brytania 2018
Bergman100: Persona 
Bergman 100
Ingmar Bergman, Szwecja 1966
Climax 
Gaspar Noé, Francja 2018
Człowiek, który zabił Don Kichota 
Terry Gilliam, Hiszpania, Portugalia, Wielka Brytania 2018
Czyściciele internetu 
Hans Block, Moritz Riesewieck, Niemcy, Brazylia 2018
Donbas 
Siergiej Łoźnica, Niemcy, Ukraina, Francja, Holandia, Rumunia 2018
Jak pies z kotem 
Janusz Kondratiuk, Polska 2018
Kamerdyner 
Filip Bajon, Polska 2018
Kapitan Morten i Królowa Pająków 
Kaspar Jancis, Henry Nicholson, Riho Unt, Estonia, Belgia, Irlandia, Wielka Brytania 2018
Kler 
Wojciech Smarzowski, Polska 2018
Nina 
Olga Chajdas, Polska 2018
Venom 
Ruben Fleischer, USA 2018
Wieś pływających krów 
Katarzyna Trzaska, Polska 2018
Winni 
Gustav Möller, Dania 2018
Zama 
Lucrecia Martel, Argentyna, Brazylia, Hiszpania, Dominikana, Francja, Holandia, Meksyk, Szwajcaria, USA, Portugalia, Liban 2017
Zimna wojna 
Paweł Pawlikowski, Polska, Francja, Wielka Brytania 2018
Z perspektywy Paryża 
Jean-Paul Civeyrac, Francja 2018
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.