Nadciąga koniec Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Mówią o tym wszystkie znaki na niebie, ziemi i na… ekranie. W kinie „Wolność” dochodzi do niecodziennego incydentu: w czasie seansu filmu Jutrzenka aktorzy odmawiają grania swoich ról i zaczynają zwracać się bezpośrednio do widzów. Gorszą ich, rozśmieszają, podjudzają. Coraz więcej ludzi gromadzi się wokół budynku. Władze są zaniepokojone: co się stanie, jeśli aktorzy w innych filmach postąpią tak samo i bunt rozprzestrzeni się na całe polskie kino, a następnie – na publiczność w całym kraju? Na miejsce przybywa doświadczony, cyniczny cenzor. Jednak i w nim zaczyna coś się zmieniać: pękać, kruszyć, otwierać. Okazuje się on człowiekiem zagubionym i nieszczęśliwym, takim, który tęskni za czymś lepszym. Alegoryczny film Wojciecha Marczewskiego opowiada o potrzebie wolności, której nie jest w stanie stłamsić żaden reżim.
Piotr Mirski
Rocznik 1944. Od wczesnych lat interesował się malarstwem i literaturą. Obie te pasje pozwoliło mu pogodzić kino. Studiował reżyserię na PWSFTviT w Łodzi, ale porzucił ją na rzecz historii i filozofii na Uniwersytecie Łódzkim. Potem jednak wrócił na macierzysty kierunek. Zadebiutował świetnie przyjętymi Zmorami. W 2011 roku został odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski.
1978 Zmory / Nightmares
1979 Klucznik / Housemaster (TV)
1981 Dreszcze / Shivers
1990 Ucieczka z kina „Wolność” / Escape from the Liberty Cinema
1997 Czas zdrady (TV)
2000 Weiser