Kawałek historii. Legendarny film Andrzeja Wajdy stanowi bezpośrednią, niemalże natychmiastową reakcję na wydarzenia z sierpnia 1980 roku w Polsce: próbę udokumentowania ustrojowo-społecznych przemian w całej ich złożoności. Granica między fikcją a rzeczywistością jest tutaj bardzo cienka i w gruncie rzeczy nieważna. W warstwie fabularnej Człowiek z żelaza jest swojego rodzaju sequelem Człowieka z marmuru. Posłuszny władzy dziennikarz wyrusza do Gdańska, aby przygotować kompromitujący materiał o jednym z najbardziej aktywnych działaczy komitetu strajkowego – synu przodownika pracy, o którym opowiada poprzedni film. Bohater, niepewny, przerażony i stale pijany, wchodzi pomiędzy idealistów a straceńców. Poznaje historie ludzi, którzy rzucili wyzwanie komunistycznej Polsce: krajowi niesprawiedliwości, propagandy, cenzury i zamordyzmu.
Piotr Mirski
Wieszcz kina polskiego. Urodził się w 1926 roku w Suwałkach. Studiował malarstwo na ASP w Krakowie i reżyserię na PWSF w Łodzi. Zadebiutował Pokoleniem, opowiadającym o dorastaniu grupy chłopców w czasie II wojny światowej. Także w swoich kolejnych filmach – Kanale, Popiele i diamencie, Lotnej, Katyniu czy Wałęsie. Człowieku z nadziei – zajmował się najnowszą historią Polski. W 2000 roku otrzymał Oscara za całokształt twórczości. W 2011 roku odznaczono go Orderem Orła Białego.
1954 Pokolenie / A Generation
1956 Kanał / Canal
1958 Popiół i diament / Ashes and Diamonds
1959 Lotna / Speed
1981 Człowiek z żelaza / Man of Iron
2013 Wałęsa. Człowiek z nadziei / Walesa: Man of Hope