8 - 14 stycznia w Kinie Nowe Horyzonty. Kino wciąż zaskakuje!
O portugalskim kryzysie opowiada Szeherezada, upadły anioł schodzi po drabinie z nieba do meksykańskiej wioski, kamera patrzy "rybim okiem"... Mimo, że kino ma już 120 lat, nadal potrafi zaskoczyć. Takie kino proponuje T-Mobile Nowe Horyzonty Tournée - wrocławski festiwal w pigułce i w trasie, który w 2016 roku rozpocznie się 8 stycznia i odwiedzi 36 polskich miast. W programie znalazły się m.in. filmy wyróżnione Europejskimi Nagrodami Filmowymi - Widzę, widzę oraz Tysiąc i jedna noc.
Widzowie, którzy nie dotarli latem do Wrocławia na MFF T-Mobile Nowe Horyzonty, dzięki Tournée otrzymają jego esencję - wybór filmów, które stały się wydarzeniem festiwalu. Zgodnie z dewizą Nowych Horyzontów są to filmy śmiało wykraczające poza granice konwencjonalnego kina. Takie, które szukają własnego języka, poruszają kontrowersyjne tematy i nie boją się eksperymentów.
W programie:
8 stycznia, piątek, godz. 19.00
10 stycznia, niedziela, godz. 18.00
12 stycznia, wtorek, godz. 20.45
reżyseria: Abel Ferrara
obsada: Willem Dafoe, Riccardo Scamarcio, Ninetto Davoli, Maria de Medeiros, Adriana Asti
Francja, Belgia, Włochy 2014 / 89'
Pasolini - dzieło będące intrygującym spotkaniem trzech niepokornych twórców: legendarnego mistrza włoskiego kina Piera Paola Pasoliniego, który jest bohaterem filmu, wcielającego się w jego rolę charyzmatycznego aktora "do zadań specjalnych" Wilema Dafoe oraz reżysera i pomysłodawcy projektu, kontrowersyjnego amerykańskiego filmowca Abla Ferrary. Zafascynowany osobowością włoskiego twórcy Ferrara próbuje zbliżyć się do niego, rekonstruując ostatnie godziny życia Pasoliniego, zakończonego na plaży w Ostii z rąk męskiej prostytutki. Znakomite zdjęcia Stefano Falivene budują duszny klimat opowieści, towarzysząc autorowi skandalizującego Salo, 120 dni Sodomy w podróży ku samozagładzie.
8 stycznia, piątek, godz. 21.00
14 stycznia, czwartek, godz. 20.15
Ich seh, Ich seh
reżyseria: Severin Fiala, Veronika Franz
obsada: Susanne Wuest, Elias Schwarz, Lukas Schwarz
Austria 2014, 99'
Świetnie przyjęte na światowych festiwalach Widzę, widzę austriackiego duetu - Severina Fiali i Veroniki Franz (scenarzystki Ulricha Seidla) to z kolei brawurowa próba odświeżenia konwencji kina grozy, która zachwyciła widzów 15. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty. Martin Gschlacht, operator Widzę, widzę, podczas ceremonii wręczenia Europejskich Nagród Filmowych w Berlinie odebrał Prix Carlo Di Palma za najlepsze zdjęcia. 10-letni bracia-bliźniacy w oddalonej od ludzkich siedzib leśnej daczy czekają na powrót przebywającej w szpitalu matki. Kiedy okutana bandażami kobieta wróci do domu - nic nie będzie już takie, jak dawniej. Czerpiący z psychoanalizy thriller stapia się tu w jedno z mrocznymi baśniami rodem z książek braci Grimm i ze społecznymi wizjami jakby wyjętymi z Władcy much, by następnie podążyć w stronę surrealistycznego horroru.
9 stycznia, sobota, godz. 15.00
11 stycznia, poniedziałek, godz. 18.00
Tysiąc i jedna noc - cz. 1, niespokojny
As Mil e uma Noites – vol. 1, o inquieto
reżyseria: Miguel Gomes
obsada: Carloto Cotta , Joana de Verona, Adriano Luz, GonçaloWaddington, Teresa Madruga
Portugalia, Francja, Niemcy, Szwajcaria 2015, 125'
9 stycznia, sobota, godz. 17.45
12 stycznia, wtorek, godz. 18.00
Tysiąc i jedna noc - cz. 2, opuszczony
As Mil e uma Noites – vol. 2, o desolado
reżyseria: Miguel Gomes
obsada: Carloto Cotta , Joana de Verona, Adriano Luz, Gonçalo Waddington, Teresa Madruga
Portugalia, Francja, Niemcy, Szwajcaria 2015, 131'
9 stycznia, sobota, godz. 20.30
13 stycznia, środa, godz. 18.00
Tysiąc i jedna noc - cz. 3, oczarowany
As Mil e uma Noites – vol. 3, o encantado
reżyseria: Miguel Gomes
obsada: Carloto Cotta, Joana de Verona, Adriano Luz, Gonçalo Waddington, Teresa Madruga
Portugalia, Francja, Niemcy, Szwajcaria 2015, 125'
Jak w oryginalny sposób opowiedzieć o współczesnym krachu gospodarczym i zagubieniu dzisiejszej Europy? Sięgając po mit - odpowiada portugalski reżyser Miguel Gomez w swojej urzekającej 6-godzinnej trylogii Tysiąc i jedna noc. Polityczny esej o ekonomicznym upadku Portugalii i bezrobotnych stoczniowcach wpisuje w baśniowe ramy opowieści snutych przez Szeherezadę. Zaprasza na spotkanie z afrykańskim szamanem, eksplodującym wielorybem i umierającą syreną, a jednocześnie szydzi z polityków i pochyla się ze współczuciem nad maluczkimi, na których spadają konsekwencje ich decyzji. Film doceniono ostatnio w Berlinie, gdzie Vasco Pimentel i Miguel Martins otrzymali europejską nagrodę za najlepszy dźwięk oraz na festiwalu w Sydney. We Wrocławiu nagrodę przyznała mu Międzynarodowa Federacja Krytyków Filmowych FIPRESCI.
10 stycznia, niedziela, godz. 20.00
13 stycznia, środa, godz. 20.30
Lucifer
reżyseria: Gust Van den Berghe
obsada: María Acosta, Jeronimo SotoBravo, Norma Pablo, Gabino Rodríguez
Belgia 2014, 108'
Uosobieniem nowohoryzontowego "pionierskiego" ducha jest na pewno laureat Grand Prix z Wrocławia - Lucyfer Gusta Van den Berghe (nagrodzony również na festiwalu w Tallinie i na paryskim L'Europe autour de l'Europe). Kadry zostały tu zamknięte w kole, a obraz uległ deformacji dzięki użyciu dającego efekt "rybiego oka" tondoskopu, skonstruowanego specjalnie na potrzeby tej produkcji (autorem zdjęć jest Hans Bruch Jr.). Zabieg ten sprawia, że historia o Lucyferze - zatrzymującym się w drodze z niebios do piekieł w meksykańskiej wiosce pod wulkanem - nie tylko przypomina stare obrazy flamandzkich mistrzów, ale nabiera zaskakująco mistycznego wymiaru. Niczym przez lunetę oglądamy opowieść o tym, jak przyziemne miesza się z transcendentnym, a szatan wytrąca ludzkość z nieświadomości i wystawia na ryzyko związane z wolną wolą.
11 stycznia, poniedziałek, godz. 20.30
14 stycznia, czwartek, godz. 18.00
La obra del siglo
reżyseria: Carlos M. Quintela
obsada: Mario Balmaseda, Mario Guerra, Leonardo Gascón
Argentyna, Kuba, Szwajcaria, Niemcy 2015, 100'
Świeże spojrzenie na dobrze znane prawdy niesie kubańska fabuła Epokowy projekt Carlosa M. Quinteli, nagrodzona na MFF w Rotterdamie i wyróżniona przez jury wrocławskiego festiwalu. To pełen absurdalnego humoru portret wewnętrznego spustoszenia społeczeństwa rozczarowanego krachem wielkich ideałów. Akcja filmu rozgrywa się w mieście, które powstało jedynie po to, by obsłużyć nigdy nieukończoną radziecko-kubańską elektrownię atomową. W mieszkaniu na 8 piętrze rozpadającego się wieżowca dziadek, ojciec i syn toczą międzypokoleniowe wojny, będące jedyną rozrywką w ich jałowym życiu. Zaś czarno-białe zdjęcia korodującego morza betonu przeplatają się z propagandą z czasów budowy elektrowni i wiary w świetlaną przyszłość.