Wydarzenia
 

Rozpacz reż. Rainer Werner FassbinderRozpacz reż. Rainer Werner Fassbinder
10. Międzynarodowy Festiwal Opowiadania - przegląd filmów

1 - 5 października 2014

bilety na filmy (również na bloki filmowe) - 11 zł

Przegląd filmowy 10. Międzynarodowego Festiwalu Opowiadania w Kinie Nowe Horyzonty

Sobowtóry objęły władzę nad filmem. Jeden wszedł w Jesse Eisenberga i wyszedł jako jego odnoga. A że stało się to pod wezwaniem najświętszego Fiodora, na adaptację Sobowtóra Richarda Aoyade nie można narzekać. Na drugiego sobowtóra trafił w pudełku czekoladek Vladimir Nabokov. Zjadł, urósł, zmalał i już nie wiadomo, co większe: jego tekst czy film Fassbindera. Kopii samego siebie nie musiał w Rozpaczy zagrać Dirk Bogarde. Za to rozszczepił się tak samo jak psychotyczny duch nazistowskich Niemiec. Wszystko się zgadza, sobowtóry podręcznikowo powinny siać strach i przerażenie.

W tegorocznym programie filmowym MFO znalazły się jednak także mniej wrogie siły. W końcu adaptacja filmowa mieni się być kaskaderem literatury. Przeżyć udało się podobno tylko raz w historii i ten właśnie film – Pustynię Tatarów – pokażemy. Włoski klasyk Dino Buzzati w rękach Valeria Zurliniego. Umowną przestrzeń twierdzy, niemal kafkowskiej, zagrały tu ruiny starożytnej osady Sasanidów z zoroastryjską świątynią ognia, historią produkcji jedwabiu i wiekowymi koszarami. Oniryczne miejsce błąkania się w oczekiwaniu, aby to COŚ się nie zdarzyło.

Podobne i niepokojąco inne będą też bliźniacze Granice Nałkowskiej – rozmarzona przedwojenna i ta ostrzejsza z lat siedemdziesiątych, z Jandą i Sewerynem. Spojrzą na siebie w lustrze i zobaczymy, co się zdarzy. Nie ma dwóch takich samych interpretatorów?

W polskiej drużynie zagra także Mrożek. A co on w mniej znanej roli reżysera swoich tekstów ma wspólnego z sobowtórem? Włóżmy ten tekst w usta dublera (obsadźmy Tadeusza Nyczka): "Powstały dwa kolejne, całkiem już autorskie filmy Mrożka: Amor (1977) i rok później Powrót. Oba, na pozór całkiem niepodobne, przecież mają coś wspólnego: pewien klimat napięcia wynikający z obecności dosłownej (Amor) bądź wiszącej w powietrzu (Powrót) wojny. Wszystkie przepaja duszna i niewidzialnie groźna atmosfera zewnętrznego i wewnętrznego zniewolenia, znajdującego kłopotliwe i fascynujące zarazem ujście w seksualizmie, dwuznacznym, upragnionym i niemożliwym jednocześnie."

Ech, będzie się działo! Seksu z sobowtórem wprawdzie nie obiecuję, ale kto wie, co może się wydarzyć.

Dubeltowy film czeka nas w oderwaniu od reszty pojedynków reżyser vs. pisarz. Opowiadanie Todda Solondza jest może najbardziej kłującym tematem adaptacji. W co wierzyć jako w non-fiction, jak tłumaczyć sobie nadzwyczajne podobieństwo fikcji autorów do tego, co widzimy w ich otoczeniu? Tyle lat minęło od czasów Arystotelesa i wciąż nie wiadomo, czy literatura piękna sprzedaje cios dokumentom, oddając im patent na prawdę. Dublerka, klonerka lub zwykły plagiat – czym tym razem wykażą się nasze sobowtóry, zobaczymy.

Adriana Prodeus – kuratorka przeglądu  

W programie:

1 października, środa, godz. 18.00

10. MFO: Mrożek

Amor reż. Sławomir Mrożek, Polska 1977, 88’
Powrót reż. Sławomir Mrożek, Polska 1978, 84’

rozmowa: Adriana Prodeus, dr Milan Lesiak

fragment książki Mrożek. Striptiz neurotyka Małgorzaty I. Niemczyńskiej (wyd. Agora)

2 października, czwartek, godz. 18.00

10. MFO: Nałkowska

Granica Zofii Nałkowskiej

Granica reż. Józef Lejtes, Polska 1938, 90’
Granica reż. Jan Rybkowski, Polska 1977, 89’
Przy torze kolejowym reż. Andrzej Brzozowski, Polska 1963, 13’

rozmowa: Marta Mizuro, Agnieszka Kłos

3 października, piątek, godz. 17.00

10. MFO: Rozpacz

Rozpacz reż. Rainer Werner Fassbinder, Niemcy Zachodnie, Francja 1978, 119’ (według Vladimira Nabokova)

rozmowa: Janusz Rudnicki, Jan Pelczar

3 października, piątek, godz. 20.00

10. MFO: Opowiadanie

Opowiadanie  reż. Todd Solondz, USA 2001, 87’

rozmowa: Magda Piekarska, Jakub Żulczyk

4 października, sobota, godz. 16.00

10. MFO: Sobowtór

Sobowtór reż. Richard Aoyade, Wielka Brytania 2013, 93’ (według Fiodora Dostojewskiego)

rozmowa: Anna Marchewka, Jakub Żulczyk

4 października, sobota, godz. 19.00

10. MFO: Pustynia Tatarów

Pustynia Tatarów reż. Valerio Zurlini, Włochy, Francja, Niemcy Zachodnie 1976, 140’ (według Dino Buzzatiego)

rozmowa: Adam Kruk

4 października, sobota, godz. 21.00,

Koncert Mister D.

(bilety w cenie 15 zł do nabycia w Kinie Nowe Horyzonty od 24 września)

5 października, niedziela, godz. 10.00

Wiedźmy reż. Nicolas Roeg / Wielka Brytania, USA 1990 / 91’

 

10. Międzynarodowy Festiwal Opowiadania

Wybitny prozaik, dramaturg i eseista Andrzej Stasiuk, bezkompromisowa Dorota Masłowska, nieprzewidywalny Andrzej Sosnowski – te nazwiska otwierają listę twórców, których zobaczymy podczas jubileuszowego, 10. Międzynarodowego Festiwalu Opowiadania.

1 października 2014 roku w Kinie Nowe Horyzonty rozpocznie się wielowymiarowe święto krótkiej prozy, które potrwa do 5 października. Organizator festiwalu, Towarzystwo Aktywnej Komunikacji, zapowiada program wypełniony prezentacjami, spotkaniami, projekcjami filmowymi, koncertami i rozmowami. Festiwal wkroczy również w przestrzeń miasta – zaplanowano aż trzy wystawy, które odbędą się w różnych zakątkach Wrocławia.

Po raz pierwszy w historii festiwal odwiedzi pisarz z Korei Południowej – urodzona w 1970 roku Han Kang, której Wegetarianka ukazała się w styczniu w polskim tłumaczeniu. Z Kraju Basków przyjedzie Iban Zaldua, a wielbiciele prozy irlandzkiej wysłuchają Philipa Ó Ceallaigha. Bez wątpienia elektryzującym wydarzeniem będzie koncert grupy Mister D. z Dorotą Masłowską na czele, której pierwsza płyta Społeczeństwo jest niemiłe wywołała wielkie kontrowersje.

Rozmywanie granic między literaturą a innymi formami wyrazu to jedno z wyzwań, które Międzynarodowy Festiwal Opowiadania realizuje od pierwszej edycji w 2004 roku. Dlatego nie zabraknie popularnych projekcji filmowych – zobaczymy rzetelne adaptacje dzieł literackich, takie jak m.in.: Rozpacz (reż. Rainer Werner Fassbinder), Opowiadanie (reż. Todd Solondz), Sobowtór (reż. Richard Ayoade) czy Pustynia Tatarów (reż. Valerio Zurlini).

Program festiwalu uzupełnia projekt „Transgresje – międzynarodowa wymiana narracji”, realizowany przez Towarzystwo Aktywnej Komunikacji we współpracy z Norwegią, Islandią i Liechtensteinem. Biorą w nim udział Janusz Rudnicki, Grażyna Plebanek, Marek Bieńczyk, Inga Iwasiów, Piotr Paziński i Ziemowit Szczerek. Wraz z nimi wystąpią Christine Glinski-Kaufmann i Stefan Sprenger z Liechtensteinu, Laila Stien i Mikkel Bugge z Norwegii oraz troje Islandczyków: Kristin Eiríksdóttir, Thorarinn Eldjarn i Halldór Armand Ásgeirsson.

Pełny program festiwalu

Międzynarodowy Festiwal Opowiadania 2014–2016 jest dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz ze środków miasta Wrocławia w ramach programu Europejskiej Stolicy Kultury 2016. Współorganizatorem jest Biuro Festiwalowe Impart 2016.

Projekt „Transgresje – międzynarodowa wymiana narracji” jest współfinansowany ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009–2014 pochodzących z Norwegii, Islandii i Liechtensteinu oraz ze środków krajowych.

Angry Birds Film 2D 
Clay Kaytis, Fergal Reilly, Finlandia, USA 2016
Angry Birds Film 3D 
Clay Kaytis, Fergal Reilly, Finlandia, USA 2016
High-Rise 
Ben Wheatley, Wielka Brytania 2015
Kapitan Ameryka: Wojna bohaterów 2D 
Anthony Russo, Joe Russo, USA 2016
Mustang 
Deniz Gamze Ergüven, Francja, Niemcy, Turcja, Katar 2015
Nasza młodsza siostra 
Hirokazu Kore-eda, Japonia 2015
Nice Guys. Równi goście 
Shane Black, Wielka Brytania, USA 2016
Nienasyceni 
Luca Guadagnino, Włochy, Francja 2015
Szermierz 
Klaus Härö, Finlandia, Estonia, Niemcy 2015
Ślepowidzenie 
Eskil Vogt, Norwegia, Holandia 2014
Wszyscy albo nikt 
Wiosna Filmów 2016
Kheiron, Francja 2015
X-Men: Apocalypse 2D 
Bryan Singer, USA 2016
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.