film
     
Paryż, Teksas
Paris, Texas
reż. Wim Wenders / RFN, Francja, Wielka Brytania, USA 1984 / 147’
Seanse - kup bilet:
26 paź
28 paź

Obsada

Harry Dean Stanton, Nastassja Kinski, Dean Stockwell, Aurore Clément

Nagrody

Cannes IFF 1984 – Palme d'Or, FIPRESCI Prize, Prize of the Ecumenical Jury; BAFTA Awards 1985 – Best Direction; Bodil Awards 1985 – Best European Film; David di Donatello Awards 1985 – René Clair Award; German Film Awards 1985 – Film Award in Silver

Opis filmu

Paryż, Teksas, od którego premiery mija w tym roku 30 lat, był dla Wima Wendersa filmem przełomowym - jego największym artystycznym sukcesem, którego miarą jest przyznana mu w Cannes Złota Palma. To także podsumowanie długoletniej fascynacji Stanami Zjednoczonymi. Niemiecki reżyser patrzy tu na Amerykę oczami człowieka pozbawionego pamięci i tożsamości – swego rodzaju Kaspara Hausera, który w pierwszej scenie filmu nagle pojawia się na pustyni. Bohater na nowo poznaje swój kraj: wyludnione rubieże, zatłoczone autostrady i przedmieścia, wielkie przestrzenie, których pokonanie zajmuje wiele dni. Musi też odkryć swoją przeszłość, skonfrontować się z poczuciem winy i poszukać przebaczenia. Powolna narracja i piękne zdjęcia Robby'ego Müllera nadają senny wymiar jego amerykańskiej odysei.

Piotr Mirski


Paris, Texas, which premiered 30 years ago this year, was Wim Wenders’ breakthrough film: his greatest artistic success, the best measure of which was the Palme d’Or that it brought him Cannes, and it was also a summation of his lengthy fascination with the United States. The German director examines America through the eyes of a man who has lost his memory and his identity, a kind of Kaspar Hauser who, in the film’s first scene, suddenly appears in the desert. The main protagonist gets to know his country once again: unpopulated frontiers, crowded freeways, and heavenly suburbs, great spaces that take many days to cross. He also has to reach beyond the specifics of this place to a universal experience: getting to know one’s past, confronting feelings of guilt, and seeking forgiveness. The slow narrative and beautiful cinematography by Robby Müller give his American odyssey a dreamlike quality.

Piotr Mirski

Informacje o reżyserze

Wim Wenders

Urodzony w 1945 roku w Düsseldorfie. Długo szukał swojej drogi: studiował medycynę i filozofię, następnie wyjechał do Paryża, aby zostać malarzem. Z czasem jednak postawił na kino i zaczął naukę w szkole filmowej w Monachium. Razem z m.in. Rainerem Wernerem Fassbinderem i Wernerem Herzogiem był członkiem ruchu młodych twórców, którzy odnowili i wprowadzili na europejskie salony kino niemieckie. Wenders kręci zarówno filmy fabularne, jak i dokumentalne. Jego ulubionym reżyserem jest Yasujirō Ozu.

 


Born in 1945, Wim Wenders spent quite a bit of time searching for his path in life: he studied Medicine and Philosophy and left for Paris in order to become a painter. In time, however, he decided on cinema, beginning his studies at a film school in Munich. Along with Rainer Werner Fassbinder and Werner Herzog, he was a part of a movement of young artists who renewed and introduced postwar German cinema to European salons. Wenders makes both feature and documentary films. His favorite director is Yasujiro Ozu.

Wybrana filmografia/ Selected filmography

1970 Summer in the City

1976 Z biegiem czasu / Im Lauf der Zeit / Kings of the Road

1984 Paryż, Teksas / Paris, Texas

1987 Niebo nad Berlinem / Der Himmel über Berlin / The Sky Above Berlin / Wings of Desire

1994 Lisbon Story

1995 Po tamtej stronie chmur / Al di là delle nuvole / Beyond the Clouds

1999 Buena Vista Social Club

2000 Million Dollar Hotel / The Million Dollar Hotel

stopka

reżyseria: Wim Wenders
scenariusz: L.M. Kit Carson, Sam Shepard
zdjęcia: Robby Müller
montaż: Peter Przygodda
muzyka: Ry Cooder
obsada: Harry Dean Stanton, Nastassja Kinski, Dean Stockwell, Aurore Clément
producent: Anatole Dauman, Don Guest
produkcja: Road Movies Filmproduktion, Argos Films
właściciel praw: Wim Wenders Stiftung
nagrody: Cannes IFF 1984 – Palme d'Or, FIPRESCI Prize, Prize of the Ecumenical Jury; BAFTA Awards 1985 – Best Direction; Bodil Awards 1985 – Best European Film; David di Donatello Awards 1985 – René Clair Award; German Film Awards 1985 – Film Award in Silver
język: angielski
barwa: kolor
Beksińscy. Album wideofoniczny 
Marcin Borchardt, Polska 2017
Cicha noc 
Piotr Domalewski, Polska 2017
Coco (dubbing) 
Lee Unkrich, Adrian Molina, USA 2017
Kobieta, która odeszła 
Lav Diaz, Filipiny 2016
Komunia 
Anna Zamecka, Polska 2016
Louise nad morzem 
Jean-François Laguionie, Belgia, Francja 2016
Manifesto 
Julian Rosefeldt, Niemcy, Austria 2017
Morderstwo w Orient Expressie 
Kenneth Branagh, USA 2017
Najlepszy 
Łukasz Palkowski, Polska 2017
Najlepszy (seans dla szkoły) 
Łukasz Palkowski, Polska 2017
Na karuzeli życia 
Woody Allen, USA 2017
Nie jestem twoim murzynem 
Raoul Peck, Szwajcaria, Francja, Belgia, USA 2016
Pierwsza gwiazdka 
Timothy Reckart, USA 2017
Serce miłości 
Łukasz Ronduda, Polska 2017
The Square 
Ruben Östlund, Szwecja, Niemcy, Francja, Dania 2017
Twój Vincent (polski dubbing) 
Dorota Kobiela, Hugh Welchman, Polska, Wielka Brytania 2017
Wojna płci 
Jonathan Dayton, Valerie Faris, USA 2017
Zabicie świętego jelenia 
Yorgos Lanthimos, USA 2017
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.