film
     
Paryż, Teksas
Paris, Texas
reż. Wim Wenders / RFN, Francja, Wielka Brytania, USA 1984 / 147’
Seanse - kup bilet:
26 paź
28 paź

Obsada

Harry Dean Stanton, Nastassja Kinski, Dean Stockwell, Aurore Clément

Nagrody

Cannes IFF 1984 – Palme d'Or, FIPRESCI Prize, Prize of the Ecumenical Jury; BAFTA Awards 1985 – Best Direction; Bodil Awards 1985 – Best European Film; David di Donatello Awards 1985 – René Clair Award; German Film Awards 1985 – Film Award in Silver

Opis filmu

Paryż, Teksas, od którego premiery mija w tym roku 30 lat, był dla Wima Wendersa filmem przełomowym - jego największym artystycznym sukcesem, którego miarą jest przyznana mu w Cannes Złota Palma. To także podsumowanie długoletniej fascynacji Stanami Zjednoczonymi. Niemiecki reżyser patrzy tu na Amerykę oczami człowieka pozbawionego pamięci i tożsamości – swego rodzaju Kaspara Hausera, który w pierwszej scenie filmu nagle pojawia się na pustyni. Bohater na nowo poznaje swój kraj: wyludnione rubieże, zatłoczone autostrady i przedmieścia, wielkie przestrzenie, których pokonanie zajmuje wiele dni. Musi też odkryć swoją przeszłość, skonfrontować się z poczuciem winy i poszukać przebaczenia. Powolna narracja i piękne zdjęcia Robby'ego Müllera nadają senny wymiar jego amerykańskiej odysei.

Piotr Mirski


Paris, Texas, which premiered 30 years ago this year, was Wim Wenders’ breakthrough film: his greatest artistic success, the best measure of which was the Palme d’Or that it brought him Cannes, and it was also a summation of his lengthy fascination with the United States. The German director examines America through the eyes of a man who has lost his memory and his identity, a kind of Kaspar Hauser who, in the film’s first scene, suddenly appears in the desert. The main protagonist gets to know his country once again: unpopulated frontiers, crowded freeways, and heavenly suburbs, great spaces that take many days to cross. He also has to reach beyond the specifics of this place to a universal experience: getting to know one’s past, confronting feelings of guilt, and seeking forgiveness. The slow narrative and beautiful cinematography by Robby Müller give his American odyssey a dreamlike quality.

Piotr Mirski

Informacje o reżyserze

Wim Wenders

Urodzony w 1945 roku w Düsseldorfie. Długo szukał swojej drogi: studiował medycynę i filozofię, następnie wyjechał do Paryża, aby zostać malarzem. Z czasem jednak postawił na kino i zaczął naukę w szkole filmowej w Monachium. Razem z m.in. Rainerem Wernerem Fassbinderem i Wernerem Herzogiem był członkiem ruchu młodych twórców, którzy odnowili i wprowadzili na europejskie salony kino niemieckie. Wenders kręci zarówno filmy fabularne, jak i dokumentalne. Jego ulubionym reżyserem jest Yasujirō Ozu.

 


Born in 1945, Wim Wenders spent quite a bit of time searching for his path in life: he studied Medicine and Philosophy and left for Paris in order to become a painter. In time, however, he decided on cinema, beginning his studies at a film school in Munich. Along with Rainer Werner Fassbinder and Werner Herzog, he was a part of a movement of young artists who renewed and introduced postwar German cinema to European salons. Wenders makes both feature and documentary films. His favorite director is Yasujiro Ozu.

Wybrana filmografia/ Selected filmography

1970 Summer in the City

1976 Z biegiem czasu / Im Lauf der Zeit / Kings of the Road

1984 Paryż, Teksas / Paris, Texas

1987 Niebo nad Berlinem / Der Himmel über Berlin / The Sky Above Berlin / Wings of Desire

1994 Lisbon Story

1995 Po tamtej stronie chmur / Al di là delle nuvole / Beyond the Clouds

1999 Buena Vista Social Club

2000 Million Dollar Hotel / The Million Dollar Hotel

stopka

reżyseria: Wim Wenders
scenariusz: L.M. Kit Carson, Sam Shepard
zdjęcia: Robby Müller
montaż: Peter Przygodda
muzyka: Ry Cooder
obsada: Harry Dean Stanton, Nastassja Kinski, Dean Stockwell, Aurore Clément
producent: Anatole Dauman, Don Guest
produkcja: Road Movies Filmproduktion, Argos Films
właściciel praw: Wim Wenders Stiftung
nagrody: Cannes IFF 1984 – Palme d'Or, FIPRESCI Prize, Prize of the Ecumenical Jury; BAFTA Awards 1985 – Best Direction; Bodil Awards 1985 – Best European Film; David di Donatello Awards 1985 – René Clair Award; German Film Awards 1985 – Film Award in Silver
język: angielski
barwa: kolor
Creative Control 
Benjamin Dickinson, USA 2015
Egzamin 
Cristian Mungiu, Rumunia, Francja, Belgia 2016
Fale 
Grzegorz Zariczny, Polska 2016
Gimme Danger 
Jim Jarmusch, USA 2016
Hiszpański temperament 
Emilio Martínez Lázaro, Hiszpania 2014
Lion. Droga do domu 
Garth Davis, Australia, Wielka Brytania, USA 2016
Nieznajoma dziewczyna 
Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne, Belgia, Francja 2016
Nowy początek 
Denis Villeneuve, USA 2016
Służąca 
Park Chan-wook, Korea Południowa 2016
Sully 
Clint Eastwood, USA 2016
Szczęśliwa rocznica; Danton 
Europejskie Nagrody Filmowe 2016
The Rolling Stones Olé Olé Olé! 
Paul Dugdale, Wielka Brytania 2016
Vaiana. Skarb oceanu 
Ron Clements, John Musker, USA 2016
Zwierzęta nocy 
Tom Ford, USA 2016
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.