film
     
Paryż, Teksas
Paris, Texas
reż. Wim Wenders / RFN, Francja, Wielka Brytania, USA 1984 / 147’
Seanse - kup bilet:
26 paź
28 paź

Obsada

Harry Dean Stanton, Nastassja Kinski, Dean Stockwell, Aurore Clément

Nagrody

Cannes IFF 1984 – Palme d'Or, FIPRESCI Prize, Prize of the Ecumenical Jury; BAFTA Awards 1985 – Best Direction; Bodil Awards 1985 – Best European Film; David di Donatello Awards 1985 – René Clair Award; German Film Awards 1985 – Film Award in Silver

Opis filmu

Paryż, Teksas, od którego premiery mija w tym roku 30 lat, był dla Wima Wendersa filmem przełomowym - jego największym artystycznym sukcesem, którego miarą jest przyznana mu w Cannes Złota Palma. To także podsumowanie długoletniej fascynacji Stanami Zjednoczonymi. Niemiecki reżyser patrzy tu na Amerykę oczami człowieka pozbawionego pamięci i tożsamości – swego rodzaju Kaspara Hausera, który w pierwszej scenie filmu nagle pojawia się na pustyni. Bohater na nowo poznaje swój kraj: wyludnione rubieże, zatłoczone autostrady i przedmieścia, wielkie przestrzenie, których pokonanie zajmuje wiele dni. Musi też odkryć swoją przeszłość, skonfrontować się z poczuciem winy i poszukać przebaczenia. Powolna narracja i piękne zdjęcia Robby'ego Müllera nadają senny wymiar jego amerykańskiej odysei.

Piotr Mirski


Paris, Texas, which premiered 30 years ago this year, was Wim Wenders’ breakthrough film: his greatest artistic success, the best measure of which was the Palme d’Or that it brought him Cannes, and it was also a summation of his lengthy fascination with the United States. The German director examines America through the eyes of a man who has lost his memory and his identity, a kind of Kaspar Hauser who, in the film’s first scene, suddenly appears in the desert. The main protagonist gets to know his country once again: unpopulated frontiers, crowded freeways, and heavenly suburbs, great spaces that take many days to cross. He also has to reach beyond the specifics of this place to a universal experience: getting to know one’s past, confronting feelings of guilt, and seeking forgiveness. The slow narrative and beautiful cinematography by Robby Müller give his American odyssey a dreamlike quality.

Piotr Mirski

Informacje o reżyserze

Wim Wenders

Urodzony w 1945 roku w Düsseldorfie. Długo szukał swojej drogi: studiował medycynę i filozofię, następnie wyjechał do Paryża, aby zostać malarzem. Z czasem jednak postawił na kino i zaczął naukę w szkole filmowej w Monachium. Razem z m.in. Rainerem Wernerem Fassbinderem i Wernerem Herzogiem był członkiem ruchu młodych twórców, którzy odnowili i wprowadzili na europejskie salony kino niemieckie. Wenders kręci zarówno filmy fabularne, jak i dokumentalne. Jego ulubionym reżyserem jest Yasujirō Ozu.

 


Born in 1945, Wim Wenders spent quite a bit of time searching for his path in life: he studied Medicine and Philosophy and left for Paris in order to become a painter. In time, however, he decided on cinema, beginning his studies at a film school in Munich. Along with Rainer Werner Fassbinder and Werner Herzog, he was a part of a movement of young artists who renewed and introduced postwar German cinema to European salons. Wenders makes both feature and documentary films. His favorite director is Yasujiro Ozu.

Wybrana filmografia/ Selected filmography

1970 Summer in the City

1976 Z biegiem czasu / Im Lauf der Zeit / Kings of the Road

1984 Paryż, Teksas / Paris, Texas

1987 Niebo nad Berlinem / Der Himmel über Berlin / The Sky Above Berlin / Wings of Desire

1994 Lisbon Story

1995 Po tamtej stronie chmur / Al di là delle nuvole / Beyond the Clouds

1999 Buena Vista Social Club

2000 Million Dollar Hotel / The Million Dollar Hotel

stopka

reżyseria: Wim Wenders
scenariusz: L.M. Kit Carson, Sam Shepard
zdjęcia: Robby Müller
montaż: Peter Przygodda
muzyka: Ry Cooder
obsada: Harry Dean Stanton, Nastassja Kinski, Dean Stockwell, Aurore Clément
producent: Anatole Dauman, Don Guest
produkcja: Road Movies Filmproduktion, Argos Films
właściciel praw: Wim Wenders Stiftung
nagrody: Cannes IFF 1984 – Palme d'Or, FIPRESCI Prize, Prize of the Ecumenical Jury; BAFTA Awards 1985 – Best Direction; Bodil Awards 1985 – Best European Film; David di Donatello Awards 1985 – René Clair Award; German Film Awards 1985 – Film Award in Silver
język: angielski
barwa: kolor
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.