Wydarzenia
 

Sinobrody reż. Gastón SolnickiSinobrody reż. Gastón Solnicki
Tydzień Nowego Kina Argentyńskiego

25 listopada - 1 grudnia

organizatorzy: Ambasada Republiki Argentyny, Stowarzyszenie Nowe Horyzonty

cena biletu: 12 zł

Ambasada Republiki Argentyny i Stowarzyszenie Nowe Horyzonty zapraszają w dniach 25 listopada - 1 grudnia do Kina Nowe Horyzonty na Tydzień Nowego Kina Argentyńskiego. W programie przeglądu znalazło się jedenaście filmów z ostatnich lat prezentowanych na największych światowych festiwalach - w Cannes, Wenecji i Berlinie oraz spotkanie z Gastónem Solnickim, reżyserem filmu Sinobrody.

Przegląd otworzy zgłoszony przez Argentynę jako kandydat do Oscara Honorowy obywatel (El ciudadano ilustre) Mariano Cohna i Gastóna Duprata z Oscarem Martínezem w głównej roli, za którą otrzymał nagrodę dla najlepszego aktora Volpi Cup na ostatnim MFF w Wenecji (Martíneza zobaczymy także w Paulinie i Dzikich historiach). Laureat wcielił się w pisarza noblistę, ma odebrać medal Zasłużonego Obywatela w rodzinnym miasteczku i zmierzyć się z opiniami ludzi, którzy odnajdują siebie na kartach jego powieści. Gdy towarzyszące jego wizycie emocje sięgną zenitu, będzie zmuszony walczyć o własne życie.Tadeusz Sobolewski po projekcji na Warszawskim Festiwalu Filmowym pisał: Jak mały okazuje się światek - film o nas, Polsce A.D. 2016 przychodzi z Argentyny. Rozegrany z cicha pęk, bezkompromisowy, drapieżny. Tą swoją społeczną drapieżnością przypomina dawne, obnażające ukryte kompleksy kino z Czech, Węgier czy Polski. Scenariusz do tego filmu mógłby napisać Janusz Głowacki, reżyserem mógłby być Marek Piwowski.("Gazeta Wyborcza")

W programie Tygodnia znalazły się nowe filmy, niepokazywane wcześniej w polskich kinach. Należą do nich, nagrodzone na MFF w Rotterdamie (Bright Future Award) i na najważniejszym festiwalu w Argentynie - BAFICI w Buenos Aires (nagroda za reżyserię), Ślicznotki (Las lindas) - autobiograficzny debiut 25-letniej Melisy Liebenthal biorący pod lupę różnice między płciami, z przenikliwością i dziewczęcym humorem obnażający związane z nimi stereotypy. Kolejny nowy tytuł to Paulina (La patota) Santiago Mitre, film, który w tym roku wyjechał z Cannes z Nagrodą Tygodnia Krytyków i FIPRESCI, . Jego bohaterką jest wzięta prawniczka, która na dotkniętych biedą obrzeżach rodzinnego miasta rozpoczyna pracę jako nauczycielka. Gdy padnie ofiarą napaści miejscowej szajki, ku zdumieniu otoczenia nie rezygnuje z pracy w szkole. Do trudnej argentyńskiej przeszłości nawiązuje Długa noc Francisco Sanctisa (La larga noche de Francisco Sanctis) Francisco Márqueza, najlepsza w konkursie filmów argentyńskich na tegorocznym BAFICI. Akcja toczy się w latach 70. XX wieku podczas dyktatury junty. Pewien mężczyzna otrzymuje informację o miejscu pobytu dwóch osób poszukiwanych przez wojskowy reżim. Może je uratować, ryzykując własne życie. Krytycy chwalili surowy, wycyzelowany styl Márqueza, znakomicie oddający atmosferę tamtych lat. W programie także Dziesiąty mężczyzna (El rey del Once), nowy film Daniela Burmana, znanego polskim widzom z Paszportu do raju i Rodzinnej tradycji. Burman, potomek polskich Żydów, niezmiennie opowiada o życiu żydowskiej społeczności w Buenos Aires, skupiając się na relacjach międzypokoleniowych. Jego bohater, Ariel, stara się odbudować więź z ojcem i odnaleźć się w rodzinnym mieście po powrocie z Nowego Jorku.

Na szczególną uwagę zasługuje prezentowany podczas Tygodnia ostatni film Lisandro Alonso, jednego z najbardziej radykalnych argentyńskich reżyserów, należącego do twórców debiutujących w latach 90., tworzących wyrazisty nurt w argentyńskiej kinematografii. La LibertadLos muertosFantasmaLiverpool - polska publiczność zna filmy Alonso z programu MFF T-Mobile Nowe Horyzonty. W Jauja reżyser zbacza z drogi naturalizmu poetyckiego w stronę realizmu magicznego - w 1882 roku, podczas patagońskiej konkwisty duński kapitan (Viggo Mortensen) przemierza pustynię w poszukiwaniu zbiegłej z młodym żołnierzem córki. Film zdobył wiele nagród, m.in. Nagrodę FIPRESCI na festiwalu w Cannes.

W programie przypomnimy też argentyńskie filmy, które znalazły się już na polskich ekranach: muzyczno-taneczne widowisko mistrza europejskiego kina, Carlosa Saury - Argentyna, Argentyna (Zonda: folclore argentino); czarną komedię o utracie cierpliwości - Dzikie historie (Relatos salvajes) Damiána Szifróna;Klan (El Clan) Pablo Trapero o rodzinnej przestępczej organizacji, aranżującej porwania i dokonującej morderstw oraz Pod ochroną (Refugiado) Diego Lermana ze zdjęciami Wojciecha Staronia, film o wchodzeniu w nowe życie po traumie przemocy domowej.

Tydzień Nowego Kina Argentyńskiego zakończy 1 grudnia seans Sinobrodego (Kékszakállú) i spotkanie z jego reżyserem, Gastónem Solnickim, wykształconym w Nowym Jorku filmowcem o polskich korzeniach, autorem trzech filmów (obok najnowszego - Süden, 2008 oraz Papirosen, 2011)Sinobrody został w swobodny sposób zainspirowany operą Béli Bartóka Zamek Sinobrodego. To malownicza i dość enigmatyczna opowieść o kilku młodych kobietach i ich zmaganiach z dorosłością. Zamiast widma komnaty pełnej zwłok pojawia się tu świat pełen dwuznaczności i obowiązków.

W programie:

 

25 listopada, piątek, godz. 20.00

Honorowy obywatel

El ciudadano ilustre
reż. Mariano Cohn, Gastón Duprat, Hiszpania, Argentyna 2016, 120'

 
26 listopada, sobota, godz. 15.30

Argentyna, Argentyna*

Zonda: folclore argentino
reż. Carlos Saura, Argentyna, Francja, Hiszpania 2015, 85'


26 listopada, sobota, godz. 17.30

Dzikie historie*

Relatos salvajes
reż. Damiám Szifrón, Argentyna, Hiszpania 2014, 122'


26 listopada, sobota, godz. 20.00

Paulina*

La patota
reż. Santiago Mitre, Argentyna, Brazylia, Francja 2015, 103'

 

27 listopada, niedziela, godz. 16.00

Pod ochroną

Refugiado
reż. Diego Lerman, Argentyna, Kolumbia, Francja, Polska, Niemcy 2014, 90'


27 listopada, niedziela, godz. 18.00

Długa noc Francisco Sanctisa*

La larga noche de Francisco Sanctis
reż. Francisco Márquez, Andrea Testa, Argentyna 2016, 78'


27 listopada, niedziela, godz. 20.00

Klan

El Clan
reż. Pablo Trapero, Argentyna, Hiszpania, 2015, 108'

 

28 listopada, poniedziałek, godz. 20.00

Ślicznotki*

Las lindas
reż. Melisa Liebenthal, Argentyna 2016, 77'

 

29 listopada, wtorek, godz. 20.00

Jauja*

reż. Lisandro Alonso, Argentyna, Dania, Francja, Meksyk, USA, Niemcy, Brazylia, Holandia 2014, 109'

 

30 listopada, środa, godz. 20.00

Dziesiąty mężczyzna*

El rey del Once
reż. Daniel Burman, Argentyna 2016, 82'

 

1 grudnia, czwartek, godz. 20.00

Sinobrody*

Kékszakállú
reż. Gastón Solnicki, Argentyna, 2016, 72'

spotkanie z reżyserem

 

* English subtitles

Milczenie 
Martin Scorsese, USA, Tajwan, Meksyk 2016
To tylko koniec świata 
Xavier Dolan, Kanada, Francja 2016
Cmentarz wspaniałości 
Apichatpong Weerasethakul, Tajlandia, Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Malezja, Korea Południowa, Meksyk, USA, Norwegia 2015
Elle 
Paul Verhoeven, Francja, Niemcy, Belgia 2016
Jackie 
Pablo Larraín, Chile, Francja, USA 2016
La La Land 
Damien Chazelle, USA 2016
Manchester by the Sea 
Kenneth Lonergan, USA 2016
Moonlight 
Barry Jenkins, USA 2016
Nowe Horyzonty dla Seniora: Yes-Meni naprawiają świat 
Nowe Horyzonty dla Seniora
Andy Bichlbaum, Mike Bonanno, Francja, USA, Wielka Brytania 2009
Ostatnie tango 
German Kral, Niemcy, Argentyna 2015
Paterson 
Jim Jarmusch, USA 2016
Powidoki 
Andrzej Wajda, Polska 2016
Sing 
Christophe Lourdelet, Garth Jennings, USA, Wielka Brytania 2016
Szwedzka teoria miłości 
Erik Gandini, Szwecja 2016
Toni Erdmann 
Maren Ade, Niemcy 2016
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.