repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna
Foxcatcher reż. Bennett Miller
Aktualności

Nagroda za reżyserię na MFF w Cannes - "Foxcatcher" Bennetta Millera

7 sty

Od 9 stycznia w Kinie Nowe Horyzonty.

Bennett Miller, autor Capote'a i Moneyball, bierze na warsztat dramatyczną historię olimpijskich zapaśników, braci Marka i Davida Schultzów, i ich skomplikowanej relacji z ekscentrycznym bogaczem, Johnem du Pontem. Zakompleksiony, chorobliwie ambitny multimilioner pragnie stworzyć zwycięską grupę sportową. Wykorzystuje słabość Marka, żyjącego w cieniu starszego brata. Szybko staje się dla chłopaka autorytetem, zastępuje nieobecnego ojca. Nie potrafi jednak zaakceptować bliskiej relacji braci i oddać pola Davidowi, mającemu naturalny przywódczy dryg. Atmosfera gęstnieje. Ambicja i paranoja du Ponta to pierwszy krok do tragedii. Decyzje obsadowe, podjęte wbrew aktorskim wizerunkom, okazują się strzałem w dziesiątkę. Miller prowadzi akcję powoli, metodycznie, z charakterystyczną dla siebie precyzją. Trzyma się blisko faktów, ale znajduje też miejsce na autorskie pomysły, tworząc emocjonalny portret daleki od ram klasycznej biografii.

Foxcatcher w programie kina

"Wbrew pozorom „Foxcatcher” nie jest thrillerem czy kryminałem, tylko mrocznym, przenikliwym studium patologicznej, sadomasochistycznej relacji. Między niezrównoważonym psychicznie, uzależnionym od matki, chorobliwie zakompleksionym, starym, aseksualnym, cierpiącym na manię wielkości miliarderem a biednym, zagubionym, opuszczonym przez ojca, niepewnym swojej tożsamości, wybitnie utalentowanym sportowcem. Skojarzenie z „Mistrzem” Paula Thomasa Andersona narzuca się w sposób jednoznaczny. Nie odbiera blasku filmowi Millera. “Foxcatcher” wydaje się nawet na tym tle odrobinę inteligentniejszy, głębszy, przystępniejszy w odbiorze i kto wie, czy nie lepiej diagnozuje schizofrenię amerykańskiego społeczeństwa." (Janusz Wróblewski, "Polityka")

"Sceny walki, zwykle rozpoczynającej się zwierzęcym czajeniem się i wzajemnym wabieniem zawodników, są w filmie mniej znaczące niż tocząca się tu inna, podjazdowa walka o podporządkowanie sobie drugiego człowieka, totalne zawłaszczenie go. Mark Schultz (brat Dave'a grany przekonująco, także w scenach na ringu, przez Channinga Tatum) został kupiony przez multimilionera Johna du Ponta. Gra go Steve Carell, postarzony i zmieniony nie do poznania, z wymodelowanym orlim nosem, z głową uniesioną do góry w geście "zdegenerowanego arystokraty". Ten "ornitolog, filatelista i filantrop", potomek francuskiego rodu, który po rewolucji francuskiej znalazł schronienie w Ameryce, zyskuje w filmie rys wampiryczny." (Tadeusz Sobolewski, "Gazeta Wyborcza")

"O braciach Schultz Miller po raz pierwszy dowiedział się w 2006 roku podczas spotkania z fanami w Nowym Jorku. Gdy podpisywał płyty DVD ze swoim dokumentem "The Cruising" podszedł do niego nieznany mężczyzna z teczką wypchaną dokumentacją poświęconej tej sprawie. Był to producent Tom Heller.Niezwykła historia od razu wywarła na nim wielkie wrażenie: "Okoliczności tych wydarzeń wydawały się komiczne i absurdalne, ale ich konsekwencje były jak najbardziej prawdziwe i przerażające - powiedział Miller. "Dziwne rzeczy, które wydarzyły się w tamtym miejscu nie przypominały niczego, o czym wcześniej słyszałem ani czego sam doświadczyłem." Psychologiczne gry, które du Pont prowadził z braćmi, jego obsesja na ich punkcie doprowadziła do tragedii, ale Miller zdecydował się ukazać wszystko "na zimno", bez fajerwerków i w oszczędny sposób. Może dlatego film tak poraża." (Marta Bałaga, Esensja)

czytaj także

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!