repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna
Hannah Arendt reż. Margarethe von Trotta
Aktualności

Rozpustne myślenie - "Hannah Arendt" Margarethe von Trotty

22 sty

Od 24 stycznia w Kinie Nowe Horyzonty.

Margarethe von Trotta opowiada o życiu jednej z najwybitniejszych filozofek XX-wieku – Hannah Arendt. Na początku lat 60. mieszka na Manhattanie, jest uznaną i cenioną pisarką. Dowiaduje się o schwytaniu Adolfa Eichmanna, odpowiedzialnego za plan masowej eksterminacji Żydów podczas II wojny światowej. Arendt wyrusza do Jerozolimy relacjonować dla The New York Timesa jego proces, pisze swoją najsłynniejszą książkę Eichmann w Jerozolimie. W retrospekcjach przyglądamy się też młodzieńczemu romansowi filozofki z Martinem Heideggerem, późniejszym współpracownikiem NSDAP.

Hannah Arendt w programie kina

"Nie ma rozpusty gorszej niż myślenie – autorce tych słów mógłby spodobać się fabularny film o Hannah Arendt. I nie tylko dlatego, że obie panie, polska poetka i niemiecko-amerykańska myślicielka, z tak wielkim zapałem oddawały się innemu rozpustnemu nałogowi, czyli paleniu. Margarethe von Trotta nakręciła bowiem film o tym, jak bardzo niewygodni, a nawet niebezpieczni potrafią być ludzie krytycznie myślący. Jednocześnie z pomocą grającej tytułową rolę Barbary Sukowej zrobiła wiele, by ocieplić wizerunek autorki Eichmanna w Jerozolimie. (...)

Oparta głównie na intelektualnym sporze, opowieść von Trotty rzadko opuszcza wnętrza sal akademickich, rozgadanych salonów czy siedzib prestiżowych wydawnictw. Początek lat 60. w Nowym Jorku z Hannah Arendt prawie niczym nie przypomina przepysznej scenerii vintage znanej choćby z serialu Mad Men. Aż trudno uwierzyć, że to ta sama epoka – wskazują na to tylko pojedyncze detale: stukające maszyny do pisania, ebonitowe telefony i oczywiście spowijające wszystko kłęby papierosowego dymu. U von Trotty (w filmie, co warto podkreślić, nakręconym głównie przez kobiety) nie czuje się jednak panującego wówczas seksizmu: piękny umysł jest tu o wiele bardziej pociągający niż piękne ciało." ("Tygodnik Powszechny")

"Hannah Arendt jest  solidną, pozbawioną stylistycznych fajerwerków, zrealizowaną zgodnie z wymogami gatunku opowieścią biograficzną. To przede wszystkim historia powstania najgłośniejszej pracy myślicielki – „Eichmann w Jerozolimie. Rzecz o banalności zła" z polityczno-towarzyskimi zawirowaniami w tle. Odtwarzająca tytułową postać Barbara Sukova przedstawia swą niezwykłą bohaterkę świadomie nieefektownie. Aniprzez chwilę nie ukazuje jej jako osoby  przerastającej intelektualnie  naukowców, z którymi na co dzień pracowała." (Marek Sadowski, "Rzeczpospolita")

"Otoczona oparami papierosowego dymu Hannah Arendt nie jest w tym filmie bohaterką większą niż ekran. Wręcz przeciwnie. Wygląda bardzo niepozornie, niemal wtapia się w otoczenie, jej twarz nie zdradza błyskotliwości umysłu. Grająca ją Barbara Sukowa jakby na zapas troszczyła się o dyskrecję (…). Sukowa i von Trotta opowiadają o niecodziennej postaci w codziennych barwach – bez nagminnego akcentowania i podkreślania, że mamy do czynienia z kobietą wybitną, potężną i rozsadzającą ramy." (Urszula Lipińska, stopklatka.pl)

czytaj także

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!