Najsłynniejsza adaptacja najsłynniejszego dramatu Szekspira. Przez wiele lat to właśnie ta wersja Hamleta traktowana była jako kanoniczna, mimo że Laurence Olivier, reżyser, a zarazem odtwórca głównej roli, adaptując ją na ekran, zrezygnował z niemalże połowy tekstu sztuki i kilku niezwykle ważnych postaci drugoplanowych – Fortinbrasa, Rosencrantza i Guildensterna. Dziś widać, że film Oliviera zatrzymuje się w połowie drogi między teatrem a kinem. Choć tekst wypowiadany jest w manierze scenicznej, a kadry pozostają statyczne, to jednak dopracowana inscenizacja i wyraziste, z ducha ekspresjonistyczne operowanie światłem i cieniem decydują o jego filmowym wyrafinowaniu i klasie. Olivier po mistrzowsku operuje też dźwiękiem, co słychać szczególnie w scenie ukazania się Hamletowi ducha ojca, przemawiającego głosem nie z tego świata. Film ten, obsypany nagrodami i wychwalany przez krytyków, potwierdził pozycję Oliviera jako mistrza filmowych adaptacji Szekspirowskich arcydzieł.
Karolina Kosińska
Urodzony w 1907 roku jeden z najbardziej uznanych i najpopularniejszych brytyjskich aktorów teatralnych i filmowych. Także reżyser, przede wszystkim sztuk Szekspira. Zadebiutował na scenie w latach 20. XX wieku. W latach 30. zaczął pojawiać się w filmach. Wsławił się dzięki rolom szekspirowskim, wyznaczając nowy kanon interpretacji dzieł dramaturga. Prywatnie mąż Vivien Leigh (jego pierwsza żona to Jill Esmond, również aktorka). Grał do końca życia, zmarł w roku 1989. Jego ostatnią rolą filmową była rola starego żołnierza w Requiem wojennym Dereka Jarmana (1989).
1944 Henryk V / Henry V
1948 Hamlet
1955 Ryszard III / Richard III
1957 Książę i aktoreczka / The Prince and the Showgirl
1970 Trzy siostry / Three Sisters
1976 Hindle Wakes