Akademia Kina Światowego to edukacyjny projekt, którego uczestnicy poznają najważniejsze etapy historii światowej kinematografii na tle kulturowym, społecznym, politycznym i interartystycznym. Zajęcia odbywają raz w tygodniu, we wtorki o godz. 17.00. Pojedyncze zajęcia Akademii Kina Światowego odbywają się według schematu: ok. 90 minutowy akademicki wykład, projekcja filmowa i dyskusja. Wykłady poprowadzą specjaliści (głównie filmoznawcy i kulturoznawcy) z ośrodków akademickich z całego kraju. Do uczestnictwa w zajęciach upoważnia semestralny karnet (w cenie 200 zł na semestr) oraz bilety na poszczególne zajęcia w cenie 20 zł.
6 czerwca 2017, godz. 17:00
Cinéma vérité i kino bezpośrednie
wykład: prof. Mirosław Przylipiak
Piękny maj
(Le joli mai)
reż. Chris Marker, Francja 1963, 165'
Maj 1962 roku. Wyniszczająca wojna w Algierii właśnie dobiegła końca, a Francja – po raz pierwszy od lat – może cieszyć się opinią kraju bezpiecznego i korzystającego z uroków ekonomicznej prosperity. Chris Marker wraz z rzeszą współpracowników wyrusza na paryskie ulice, by uchwycić panujący na nich nastrój beztroski. W łączącym elementy socjologicznego eksperymentu i dokumentalnego eseju Pięknym maju francuska stolica faktycznie prezentuje się uroczo, a jej wdzięk potęguje tylko snuta zza kadru, liryczna narracja Yvesa Montanda. W miarę rozmów z mieszkańcami Paryża twórcy orientują się jednak, że prawda o otaczającej rzeczywistości jest znacznie mniej optymistyczna niż mogłoby się wydawać. Bohaterowie filmu, rekrutujący się z różnych środowisk i klas społecznych, dają przed kamerą upust egzystencjalnym niepokojom i wyrażają głębokie rozczarowanie konsumpcyjnym stylem życia. Choć paryskie ulice wydają się jeszcze zwodniczo spokojne, na horyzoncie można dostrzec już barykady, które pojawiają się na nich za sześć lat w wyniku studencko-robotniczej rewolty.
Piotr Czerkawski
Francuski pisarz, fotograf i twórca eksperymentalnych filmów, łączony z twórcami z kręgu „Lewego Brzegu Nowej Fali”. Przez swojego przyjaciela Alaina Resnaisa został określony „prototypem człowieka XXI wieku”. W swoim dorobku ma słynny film science-fiction La Jetee, który po latach został uznany za prototyp 12 małp Terry'ego Gilliama. Przede wszystkim znany jest jednak ze swych jednocześnie poetyckich i zaangażowanych politycznie dokumentalnych esejów.
1959 List z Syberii
1962 La Jetee
1971 Pociąg w biegu
1981 Junkopia
1983 Bez słońca