Akademia Kina Światowego to edukacyjny projekt, którego uczestnicy poznają najważniejsze etapy historii światowej kinematografii na tle kulturowym, społecznym, politycznym i interartystycznym. Zajęcia odbywają raz w tygodniu, we wtorki o godz. 17.00. Pojedyncze zajęcia Akademii Kina Światowego odbywają się według schematu: ok. 90 minutowy akademicki wykład, projekcja filmowa i dyskusja. Wykłady poprowadzą specjaliści (głównie filmoznawcy i kulturoznawcy) z ośrodków akademickich z całego kraju. Do uczestnictwa w zajęciach upoważnia semestralny karnet (w cenie 200 zł na semestr) oraz bilety na poszczególne zajęcia w cenie 20 zł.
Twarze wczesnego kina
wykład: dr Andrzej Dębski
Zestaw filmów krótkometrażowych braci Lumière, Francja 1895, ok. 10 min
Podróż na Księżyc (Le voyage dans la lune), reż. Georges Méliès, Francja 1902, 14 min
1902 rok. Kino jest wciąż bardzo młodą sztuką, ale nie boi się już przekraczać granic i konfrontować z nieznanym, słowem: sięgać gwiazd. Oto bowiem na ekrany wchodzi Podróż na Księżyc Georgesa Mélièsa, film pełen cudów, o których śniło wielu filozofów, ale których żaden nie miał okazji zobaczyć na własne oczy. Inspirowane prozą Julesa Verne'a dzieło opowiada o grupie śmiałków, którzy w wielkim pocisku zostają wystrzeleni na srebrny glob, gdzie podziwiają Ziemię z nowej perspektywy i stawiają czoła armii tubylców. Liczne wizualne triki robią ogromne wrażenie na widzach, tłumnie przybywających na kolejne seanse. Podróż na Księżyc nie jest jednak tylko sezonową atrakcją. Z czasem staje się ważnym punktem odniesienia dla twórców parających się fantastyką, a także tych, dla których kino jest sztuką opartą na iluzji i zabawie.
Piotr Mirski
Bracia Skladanowscy (Die Gebrüder Skladanowsky), reż. Wim Wenders, Niemcy 1995, 79 min
obsada: Udo Kier, Otto Kuhnle, Nadine Buetner, Wim Wenders
Koniec XIX wieku, Berlin. Archiwalne zdjęcia ulic stolicy Niemiec komentuje dziecięcy głos. Po chwili okazuje się, że to jedna z córek Maxa Skladanowskiego. Dziewczynka wychowywała się pod opieką ojca i jego dwóch braci, Emila i Eugena. Cała rodzina była skoncentrowana na budowie bioskopu. 1 listopada 1895 roku, w ramach tzw. Salonu Zimowego, bracia Skladanowscy zaprezentowali swój cud techniki, który wytwarzał ruchome obrazy. Odbyło się to aż dwa miesiące przed pokazem kinematografu braci Lumière. Film Wima Wendersa to stylizowana na początki kinematografii fantazja o tym, w jaki sposób Skladanowscy stworzyli swój aparat kinematograficzny. Równo sto lat od powstania bioskopu niemiecki reżyser oddaje hołd wynalazcom, włączając do Braci Skladanowskich również fragmenty wywiadu z młodszą córką Maxa, Lucie. To ona przypomina o rodzinnych odkryciach, jednocześnie prezentując kolekcję skarbów z tego pionierskiego dla kinematografii okresu.
Joanna Ostrowska
Crazy Cinematographe. Europejskie kino atrakcji 1896-1916 – zestaw filmów krótkometrażowych, 60 min
Żył w latach 1861-1938. Był pionierem francuskiego i światowego kina. Swoją karierę zaczynał jako iluzjonista. Uczestniczył w pierwszym, historycznym pokazie kinematografu braci Lumière. Zafascynowany ich wynalazkiem, niebawem zaczął próbować swoich sił jako reżyser. Jego specjalnością były filmowe feerie. Zrealizował ponad 500 tytułów, z których do najbardziej znanych należą Podróż na Księżyc i Podróż do krainy niemożliwości.
1902 Podróż na Księżyc / Le voyage dans la lune / A Trip to the Moon (kr.m.)
1904 Podróż do krainy niemożliwości / Le voyage ŕ travers l'impossible / The Impossible Voyage (kr.m.)
1906 Czterysta żartów diabelskich / Les Quatre cents farces du diable / The Merry Frolics of Satan (kr.m.)
1907 Tunel pod La Manche (Zły sen francusko-angielski) / Le tunnel sous La Manche ou le cauchemar Franco-Anglais / Tunneling the English Channel (kr.m.)
1911 Przygody barona Munchausena / Les Aventures de baron de Munchhausen / The Hallucinations of Baron Munchausen (kr.m.)
Urodzony w 1945 roku w Düsseldorfie. Długo szukał swojej drogi: studiował medycynę i filozofię, następnie wyjechał do Paryża, aby zostać malarzem. Z czasem jednak postawił na kino i zaczął naukę w szkole filmowej w Monachium. Razem z m.in. Rainerem Wernerem Fassbinderem i Wernerem Herzogiem był członkiem ruchu młodych twórców, którzy odnowili i wprowadzili na europejskie salony kino niemieckie. Wenders kręci zarówno filmy fabularne, jak i dokumentalne. Jego ulubionym reżyserem jest Yasujirō Ozu.
1970 Summer in the City
1976 Z biegiem czasu / Im Lauf der Zeit / Kings of the Road
1984 Paryż, Teksas / Paris, Texas
1987 Niebo nad Berlinem / Der Himmel über Berlin / The Sky Above Berlin / Wings of Desire
1994 Lisbon Story
1995 Po tamtej stronie chmur / Al di là delle nuvole / Beyond the Clouds
1999 Buena Vista Social Club
2000 Million Dollar Hotel / The Million Dollar Hotel