film
Elián 
reż. Tim Golden, Ross McDonnell / USA 2017 / 108’
polska premiera
Seanse - kup bilet:
26 paź
29 paź

Obsada

Raùl Esparza

Opis filmu

Dawno, dawno temu, pod koniec XX wieku z wód Cieśniny Florydzkiej wyłowiono kubańskiego chłopca. Elián González dryfował od jakiegoś czasu samotnie po morzu, gdyż jego matka utonęła w trakcie tej fatalnej ucieczki do Ameryki. To, że dziecko przetrwało, uznano za prawdziwy cud, tym bardziej że rzecz miała miejsce w Święto Dziękczynienia. Natychmiast zgłosiła się po niego mieszkająca na obrzeżach Miami rodzina, która otoczyła chłopca opieką i zapewniła odpowiednią uwagę mediów. Pierwszymi krokami Eliána w wolnym świecie emocjonowała się cała Ameryka. Gdyby to była bajka, byłby to odpowiedni moment, żeby powiedzieć "I wszyscy żyli długo i szczęśliwie", bo wydawało się, że chłopca czeka już tylko piękna przyszłość. To jednak film dokumentalny, więc właściwa akcja zaczyna się dopiero teraz, kiedy w dramacie pojawia się postać ojca, który zażądał powrotu dziecka na Kubę. Trudno o bardziej poruszający konflikt: uczucia rodzicielskie kontra przekonanie, że zapewni się dziecku lepszą przyszłość. Emocje w historii pięcioletniego Eliána Gonzáleza dodatkowo podgrzewa fakt, że walka o chłopca stała się elementem rozgrywki i poważnego sporu międzynarodowego.

Katarzyna Boratyn


Years ago, at the end of the 20th century, a young Cuban boy named Elián González was pulled from the waters in the Straits of Florida. He had been drifting alone for some time after his mother drowned during a fateful escape to reach their dreamed-of asylum in America. The fact that the boy survived and was rescued was considered a real miracle, especially since it happened on Thanksgiving Day. Relatives living on the outskirts of Miami immediately took him, surrounding him with care and ensuring that there was plenty of media attention. The entire country was thrilled to watch Elián's first steps in the free world. If this were a fairy tale, this would be a good time to say, "And everyone lived happily ever after," since it seemed that the only awaiting the boy was a bright future. This is a documentary, however, so the action really only begins when the character of the father appears in the drama, demanding that the boy be returned to Cuba. It is difficult to imagine a more moving conflict than one pitting a parent's affection for his child against relatives trying to convince him that they can offer the boy a better future. Emotions in the story of five-year-old Elián grew even more heated due to the fact that the fight for the boy became a pawn in a serious international conflict.

Katarzyna Boratyn

Informacje o reżyserach

Tim Golden

Nagrodzony Nagrodą Pulitzera dziennikarz śledczy, który przez 20 lat pracy dla "New York Timesa" poznał Kubę wzdłuż i wszerz, opisując ją z perspektywy zarówno Hawany, jak i Waszyngtonu czy Miami.


Tim Golden, a Pulitzer Prize-winning journalist who has worked for The New York Times for 20 years, knows Cuba inside and out, having written about the island from Havana as well as Washington and Miami.

Filmografia/ Filmography

2017 Elián (doc.)  

Ross McDonell

Operator i reżyser, dwukrotnie nominowany do Irlandzkiej Nagrody Filmowej i Telewizyjnej. Jego pierwszy film The Colony zwyciężył konkurs debiutów na festiwalu IDFA w Amsterdamie.


Ross McDonell is a cinematographer and director who has twice been nominated for an Irish Film and Television Award. His first film, The Colony, won the debut competition at the IDFA Festival in Amsterdam.

Filmografia/ Filmography

2009 The Colony (doc.)

2011 Remember Me, My Ghost (doc., short)

2017 Elián (doc.)  

stopka

reżyseria: Tim Golden, Ross McDonnell
scenariusz: Tim Golden
zdjęcia: Ross McDonnell
montaż: Michael J. Palmer, Hannah Vanderlan
muzyka: McKenzie Stubbert
obsada: Raùl Esparza
producent: Trevor Birney
produkcja: Fine Point Film, Jigsaw Productions
właściciel praw: Content Media
język: angielski, hiszpański
barwa: kolor
Avant Art Film: MATANGI / MAYA / M.I.A. 
7. Avant Art Film
Steve Loveridge, Sri Lanka, Wielka Brytania, USA 2018
Człowiek, który zabił Don Kichota 
Terry Gilliam, Hiszpania, Portugalia, Wielka Brytania 2018
Dogman 
Matteo Garrone, Włochy, Francja 2018
Dywizjon 303. Historia prawdziwa 
Wiesław Saniewski, Denis Delić, Polska, Wielka Brytania 2018
Dywizjon 303. Historia prawdziwa (seans dla szkoły) 
Wiesław Saniewski, Denis Delić, Polska, Wielka Brytania 2018
Jesień we Francji 
Mahamat-Saleh Haroun, Francja 2017
Kamerdyner 
Filip Bajon, Polska 2018
Kino Dzieci 2018: Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai. Sekret rodziny von Broms 
5. FF Kino Dzieci
Pontus Klänge, Walter Söderlund, Szwecja 2013
Kino Dzieci 2018: Gordon i Paddy 
5. FF Kino Dzieci
Linda Hambäck, Szwecja 2017
Kino Dzieci 2018: Jestem William 
5. FF Kino Dzieci
Jonas Elmer, Dania 2017
Kino Dzieci 2018: Pippi Pończoszanka 
5. FF Kino Dzieci
Olle Hellbom, Szwecja, RFN 1969
Kino Dzieci 2018: Supa Modo 
5. FF Kino Dzieci
Likarion Wainaina, Kenia, Niemcy 2018
Lato 
Kiriłł Sieriebriennikow, Rosja, Francja 2018
McQueen 
Ian Bonhôte, Peter Ettedgui, Wielka Brytania 2018
MIASTOmovie: Czekając na Barcelonę 
MIASTOMmovie 6
Juha-Pekka Tanskanen, Finlandia 2018
Si, Señor!: Ramen. Smak wspomnień 
Si, Señor! 2018
Eric Khoo, Singapur, Japonia, Francja 2018
Smak zemsty. Peppermint 
Pierre Morel, USA 2018
Tajemnice Silver Lake 
David Robert Mitchell, USA 2018
Zama 
Lucrecia Martel, Argentyna, Brazylia, Hiszpania, Dominikana, Francja, Holandia, Meksyk, Szwajcaria, USA, Portugalia, Liban 2017
Zimna wojna 
Paweł Pawlikowski, Polska, Francja, Wielka Brytania 2018
Żona 
Björn Runge, Szwecja, USA, Wielka Brytania 2017
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.