film
Obywatelka Jane. Walka o miasto
Citizen Jane: Battle for the City
reż. Matt Tyrnauer / USA 2016 / 92’
polska premiera
Seanse - kup bilet:
25 paź
26 paź

Obsada

Thomas Campanella, Vincent D'Onofrio, Mindy Fullilove, Alexander Garvin, Paul Goldberger, Jane Jacobs (archive footage)

Opis filmu

To właśnie z miast urbanistyka powinna czerpać naukę i w odniesieniu do nich formułować i weryfikować swoje założenia – pisała Jane Jacobs, pisarka i aktywistka, autorka słynnej książki Śmierć i życie wielkich miast Ameryki. Słowa te były obce Robertowi Mosesowi, burmistrzowi Nowego Jorku, który poszukiwał spektakularnego rozwiązania nasilającego się problemu wyludniania miast Ameryki w latach 50. Remedium miała być całkowita przebudowa Nowego Jorku, zainspirowana ideami importowanymi z Europy. Pomysły Le Corbusiera, zdeformowane przez despotyzm Mosesa i arogancję deweloperów, przyczyniły się do przeobrażenia miasta w połacie mieszkalnych molochów, które w ekspresowym tempie stały się siedliskami patologii. To, że pod młot poszły tylko części Manhattanu, a Greenwich Village nadal przypomina miasto pełne ludzi, sklepów i zwykłego życia, zawdzięczamy walce Jacobs, która uważała, że oczekujemy za dużo od budynków, a za mało od nas samych.

Katarzyna Boratyn

Walka o miasto. Czego uczy Jane Jacobs?

Po pokazie filmu Obywatelka Jane... zapraszamy na debatę z udziałem Grzegorza Piątka, prezesa Fundacji Centrum Architektury, Moniki Onyszkiewicz z Fundacji Ekorozwoju i Tomasza Stefanickiego, pieszego oficera Urzędu Miejskiego Wrocławia oraz promocję książki Jane Jacobs Śmierć i życie wielkich miast Ameryki. Debata przygotowana we współpracy z Centrum Architektury i MIASTOmovie. (tylko w języku polskim)

25. 10, KNH 2, 17:45


Writer and activist Jane Jacobs, author of the famous The Death and Life of Great American Cities, wrote that city planning should learn from cities and use them as a point of reference when formulating and verifying its principles. These words were unknown to Robert Moses, the mayor of New York, who was searching for a spectacular solution to the expected urban catastrophe in the form of the mass depopulation of American cities in the 1950s. The remedy was to be the complete reconstruction of New York, as inspired by ideas imported from Europe. The ideas of Le Corbusier, deformed by Moses's despotism and the arrogance of the developers, started changing the city into an expanse of residential behemoths that very quickly became breeding grounds for pathology and social catastrophe. The fact that only parts of Manhattan ended up under the hammer, while Greenwich Village is still reminiscent of a city full of people, shops and ordinary life, we owe to Jacobs, who thought that we expected too much from buildings and too little from ourselves.

Katarzyna Boratyn

Informacje o reżyserze

Matt Tyrnauer

Pisarz i reżyser. Jego film Valentino: Ostatni cesarz wielkiej mody znalazł się na pscarowej szortliście w kategorii najlepszy dokument pełnometrażowy. Tyrnauer jest również nagradzanym dziennikarzem, piszącym do "Vanity Fair", "The New York Times", "Architectural Digest", "L'Uomo Vogue" i "Numero".


Matt Tyrnauer is a writer and director. His film Valentino: The Last Emperor was shortlisted for an Academy Award in the category of best documentary feature. He is also an award-winning journalist who has worked for Vanity Fair, and his work has also appeared in "The New York Times", "Architectural Digest", "L'Uomo Vogue and Numero".

Filmografia/ Filmography

2008 Valentino: Ostatni cesarz wielkiej mody / Valentino: The Last Emperor (doc.)

2016 Jean Nouvel: Reflections (short, doc.)

2016 Citizen Jane: Battle for the City (doc.)

2017 Scotty and the Secret History of Hollywood (doc.)

stopka

reżyseria: Matt Tyrnauer
scenariusz: Matt Tyrnauer
zdjęcia: Chris Dapkins, Nick Higgins, Paul Morris
montaż: Daniel Morfesis
muzyka: Jane Antonia Cornish
obsada: Thomas Campanella, Vincent D'Onofrio, Mindy Fullilove, Alexander Garvin, Paul Goldberger, Jane Jacobs (archive footage)
producent: Robert Hammond, Corey Reeser, Jessica Van Garsse
produkcja: Altimeter Films
właściciel praw: Dogwoof Global
język: angielski
barwa: kolor
Avant Art Film: MATANGI / MAYA / M.I.A. 
7. Avant Art Film
Steve Loveridge, Sri Lanka, Wielka Brytania, USA 2018
Człowiek, który zabił Don Kichota 
Terry Gilliam, Hiszpania, Portugalia, Wielka Brytania 2018
Dogman 
Matteo Garrone, Włochy, Francja 2018
Dywizjon 303. Historia prawdziwa 
Wiesław Saniewski, Denis Delić, Polska, Wielka Brytania 2018
Dywizjon 303. Historia prawdziwa (seans dla szkoły) 
Wiesław Saniewski, Denis Delić, Polska, Wielka Brytania 2018
Jesień we Francji 
Mahamat-Saleh Haroun, Francja 2017
Kamerdyner 
Filip Bajon, Polska 2018
Kino Dzieci 2018: Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai. Sekret rodziny von Broms 
5. FF Kino Dzieci
Pontus Klänge, Walter Söderlund, Szwecja 2013
Kino Dzieci 2018: Gordon i Paddy 
5. FF Kino Dzieci
Linda Hambäck, Szwecja 2017
Kino Dzieci 2018: Jestem William 
5. FF Kino Dzieci
Jonas Elmer, Dania 2017
Kino Dzieci 2018: Pippi Pończoszanka 
5. FF Kino Dzieci
Olle Hellbom, Szwecja, RFN 1969
Kino Dzieci 2018: Supa Modo 
5. FF Kino Dzieci
Likarion Wainaina, Kenia, Niemcy 2018
Lato 
Kiriłł Sieriebriennikow, Rosja, Francja 2018
McQueen 
Ian Bonhôte, Peter Ettedgui, Wielka Brytania 2018
MIASTOmovie: Czekając na Barcelonę 
MIASTOMmovie 6
Juha-Pekka Tanskanen, Finlandia 2018
Si, Señor!: Ramen. Smak wspomnień 
Si, Señor! 2018
Eric Khoo, Singapur, Japonia, Francja 2018
Smak zemsty. Peppermint 
Pierre Morel, USA 2018
Tajemnice Silver Lake 
David Robert Mitchell, USA 2018
Zama 
Lucrecia Martel, Argentyna, Brazylia, Hiszpania, Dominikana, Francja, Holandia, Meksyk, Szwajcaria, USA, Portugalia, Liban 2017
Zimna wojna 
Paweł Pawlikowski, Polska, Francja, Wielka Brytania 2018
Żona 
Björn Runge, Szwecja, USA, Wielka Brytania 2017
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.