Akademia Kina Światowego to edukacyjny projekt, którego uczestnicy poznają najważniejsze etapy historii światowej kinematografii na tle kulturowym, społecznym, politycznym i interartystycznym. Zajęcia odbywają raz w tygodniu, we wtorki o godz. 17.00. Pojedyncze zajęcia Akademii Kina Światowego odbywają się według schematu: ok. 90 minutowy akademicki wykład, projekcja filmowa i dyskusja. Wykłady poprowadzą specjaliści (głównie filmoznawcy i kulturoznawcy) z ośrodków akademickich z całego kraju. Do uczestnictwa w zajęciach upoważnia semestralny karnet (w cenie 200 zł na semestr) oraz bilety na poszczególne zajęcia w cenie 20 zł.
16 maja 2017, godz. 17:00
Filmowy modernizm
wykład: dr Paulina Kwiatkowska
Zeszłego roku w Marienbadzie
(L'année dernière à Marienbad)
reż. Alain Resnais, Francja, Włochy 1961, 94'
obsada: Delphine Seyrig, Giorgio Albertazzi, Sacha Pitoëff
Monumentalna rezydencja, pełniąca funkcję hotelu, ale mająca w sobie też coś z muzeum. Kamera oprowadza nas po niej z niespieszną gracją: sunie wzdłuż korytarzy, podziwia rzeźby i żyrandole, ukradkiem przygląda się gościom. Co jakiś czas powraca do rozmawiających ze sobą mężczyzny i kobiety, których imion nie poznajemy aż do końca seansu. Czy dopiero teraz się poznali, czy może łączy ich dłuższa, sekretna relacja? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. W filmie Alaina Resnaisa zaciera się granica między wspomnieniami a marzeniami. Ten najdziwniejszy melodramat w historii kina, oparty na scenariuszu autorstwa eksperymentalnego pisarza Alaina Robbe-Grilleta, od dnia premiery inspiruje kolejnych widzów do przeróżnych odczytań o zazwyczaj wysokim poziomie abstrakcji. Sam reżyser powiedział o nim, że jest próbą, wciąż bardzo toporną i bardzo prymitywną, zbliżenia się do złożoności myśli, do procesu myślenia.
Piotr Mirski
Urodził się w 1922 roku w Vannes we Francji. W młodości kręcił amatorskie krótkometrażówki przy użyciu sprezentowanej przez rodziców kamery. Już jako profesjonalny reżyser zwrócił na siebie uwagę dokumentem Noc i mgła, który François Truffaut określił mianem najlepszego filmu, jaki kiedykolwiek zrealizowano. Swoją pozycję ugruntował fabułami Hiroszima, moja miłość i Zeszłego roku w Marienbadzie. Jego dalsza kariera była długa i owocna. Odszedł w 2014 roku.
1956 Noc i mgła / Nuit et brouillard / Night and Fog (doc., short)
1959 Hiroszima, moja miłość / Hiroshima, mon amour / Hiroshima, My Love
1961 Zeszłego roku w Marienbadzie / L'année dernière à Marienbad / Last Year at Marienbad
1963 Muriel / Muriel ou Le temps d'un retour / Muriel, or The Time of Return
1997 Znamy tę piosenkę / On connaît la chanson / Same Old Song