wydarzenie
 
Akademia Kina Światowego: Śpiewak jazzbandu
The Jazz Singer
24 sty
Akademia Kina Światowego

Akademia Kina Światowego to edukacyjny projekt, którego uczestnicy poznają najważniejsze etapy historii światowej kinematografii na tle kulturowym, społecznym, politycznym i interartystycznym. Zajęcia odbywają raz w tygodniu, we wtorki o godz. 17.00. Pojedyncze zajęcia Akademii Kina Światowego odbywają się według schematu: ok. 90 minutowy akademicki wykład, projekcja filmowa i dyskusja. Wykłady poprowadzą specjaliści (głównie filmoznawcy i kulturoznawcy) z ośrodków akademickich z całego kraju. Do uczestnictwa w zajęciach upoważnia semestralny karnet (w cenie 200 zł na semestr) oraz bilety na poszczególne zajęcia w cenie 20 zł.

Głosy kina - przełom dźwiękowy w filmie

wykład: dr Marta Hauschild

Śpiewak jazzbandu (The Jazz Singer), reż. Alan Crosland, USA 1927, 88 min
obsada: Al Jolson, May McAvoy, Warner Oland, Eugenie Besserer, Otto Lederer, Robert Gordon, Richard Tucker, Joseff Rosenblatt

Otwierający epokę kina dźwiękowego obraz Alana Croslanda to historia chłopaka z szanowanej żydowskiej rodziny, który wbrew woli ojca wybiera wodewilową karierę. Scenariusz powstał na bazie musicalu, lecz odtwarzającego w nim główną rolę George’a Jessela zastąpił tu Al Jolson – gwiazda piosenki określana dziś mianem Elvisa Presleya epoki jazzu i bluesa. W scenach estradowych Śpiewaka jazzbandu widzimy go ucharakteryzowanego na Murzyna – zgodnie z ówczesnymi normami teatralnymi, które nie pozwalały na występy czarnoskórych przed białą publicznością. Wykonywana w tym „kostiumie” finałowa piosenka My Mammy stała się pierwszym w historii przebojem muzycznym wylansowanym przez kino, a zaangażowany w walkę z dyskryminacją Jolson doprowadził do otwarcia scen dla takich artystów, jak Louis Armstrong, Duke Ellington, Cab Calloway czy Ethel Waters.

dr Marta Hauschild o wykładzie:

Jeśli wierzyć anegdocie, po hollywoodzkiej premierze Śpiewaka jazzbandu, zorganizowanej przez Warner Bros. w grudniu 1927 r., w limuzynach wracających z pokazu konkurencyjnych producentów panowała grobowa cisza. Decydując się na dźwięk, Sam Warner ryzykował wiele: nad „głosem” kina pracował Thomas Alva Edison, swoje eksperymenty prowadzili Eugene Augustin Lauste i Lee De Forest, a jednak za każdym razem uzyskane efekty okazywały się niewystarczające. W całych Stanach Zjednoczonych wytwórnia braci posiadała początkowo jedynie dwa kina przystosowane do prezentacji zakupionego właśnie przez nich systemu Vitaphone. Był to dźwięk ery gramofonu, zapisywany na woskowych płytach, na tyle delikatnych, że po latach wiele z tych pierwszych nagrań zostało bezpowrotnie utraconych. A jednak to dzięki temu rozwiązaniu dziewięćdziesiąt lat temu filmy – i miejsca ich wyświetlania – przybrały kształt, jaki znamy do dziś.

W ramach wykładu towarzyszącemu projekcji Śpiewaka jazzbandu omówione zostaną podstawowe etapy, które doprowadziły do pojawienia się kina dźwiękowego (pierwsze eksperymenty, nazwiska i osiągnięcia poszczególnych wynalazców), techniczne aspekty wprowadzenia dźwięku (konkurencyjne systemy sound-on-disc i sound-on-film) oraz kluczowa dla zjawiska druga połowa lat 20. XX wieku - filmowo wyznaczana przez Don Juana i Melodię Broadwayu – wraz z ekonomicznymi i kulturowymi konsekwencjami, jakie dla amerykańskiej kinematografii miało wprowadzenie dźwięku.

Informacje o reżyserze

Alan Crosland

Urodzony w 1894 roku amerykański reżyser. Zanim związał się z przemysłem filmowym, był m.in. dziennikarzem „New York Glob”. Próbował także sił jako aktor teatralny. W 1912 roku podjął pracę w nowojorskim Edison Studios, gdzie dwa lata później zadebiutował jako reżyser filmów krótkometrażowych. W 1925 roku związał się z wytwórnią Warner Brothers i pod jej skrzydłami stworzył swoje najsłynniejsze projekty. Najpierw za sprawąŚpiewaka jazzbandu wprowadził na kinowe ekrany dźwięk, a następnie, reżyserując musicale On with the Show! i Płomienna piosenka – kolor. Zginął w wypadku samochodowym, mając 41 lat.

Wybrana filmografia

1920 Podlotek / The Flapper

1927 Stare San Francisco / Old San Francisco

1927 Śpiewak jazzbandu / The Jazz Singer

1929 On with the Show!

1930 Płomienna piosenka / The Song of the Flame

stopka

barwa: kolor
Bergman100: Więcej niż Bergman 
Bergman 100
Jane Magnusson, Hynek Pallas, Szwecja 2013
Człowiek, który zabił Don Kichota 
Terry Gilliam, Hiszpania, Portugalia, Wielka Brytania 2018
Dogman 
Matteo Garrone, Włochy, Francja 2018
Dywizjon 303. Historia prawdziwa (seans dla szkoły) 
Wiesław Saniewski, Denis Delić, Polska, Wielka Brytania 2018
Kamerdyner 
Filip Bajon, Polska 2018
Kapitan Morten i Królowa Pająków 
Kaspar Jancis, Henry Nicholson, Riho Unt, Estonia, Belgia, Irlandia, Wielka Brytania 2018
Kler 
Wojciech Smarzowski, Polska 2018
Mała stopa 
Karey Kirkpatrick, USA 2018
Młodość Astrid 
Pernille Fischer Christensen, Szwecja, Dania 2018
Nina 
Olga Chajdas, Polska 2018
Tajemnice Silver Lake 
David Robert Mitchell, USA 2018
Venom 
Ruben Fleischer, USA 2018
Wieś pływających krów 
Katarzyna Trzaska, Polska 2018
Zimna wojna 
Paweł Pawlikowski, Polska, Francja, Wielka Brytania 2018
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.