Akademia Kina Światowego to edukacyjny projekt, którego uczestnicy poznają najważniejsze etapy historii światowej kinematografii na tle kulturowym, społecznym, politycznym i interartystycznym. Zajęcia odbywają raz w tygodniu, we wtorki o godz. 17.00. Pojedyncze zajęcia Akademii Kina Światowego odbywają się według schematu: ok. 90 minutowy akademicki wykład, projekcja filmowa i dyskusja. Wykłady poprowadzą specjaliści (głównie filmoznawcy i kulturoznawcy) z ośrodków akademickich z całego kraju. Do uczestnictwa w zajęciach upoważnia semestralny karnet (w cenie 200 zł na semestr) oraz bilety na poszczególne zajęcia w cenie 20 zł.
Pierwszy gwiazdozbiór
wykład: prof. Arkadiusz Lewicki (nastąpiła zmiana wykładowcy)
Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów (Mania. Die Geschichte einer Zigarettenarbeiterin), reż. Eugen Illes, Niemcy 1918, 85 min
obsada: Pola Negri, Werner Hollmann, Arthur Schröder, Ernst Wendt
Zdrada w imię miłości czy wierność okupiona nieszczęściem ukochanego – z takim tragicznym wyborem musi się zmierzyć główna bohaterka filmu, Mania Walkowska. Jej wybranek, młody i dobrze zapowiadający się kompozytor, zainspirowany urodą pięknej pracownicy fabryki komponuje utwór dla berlińskiej opery. Na nieszczęście wdziękiem bohaterki oczarowany jest także bogaty i głęboko zepsuty mecenas sztuki. Dzieło ukochanego Manii zostanie wystawione na scenie, gdy ta zgodzi się być kochanką bogacza. Od tej chwili wszystko zmierza ku tragicznemu rozwiązaniu, w którym sceniczny rekwizyt okaże się prawdziwym rewolwerem… Niedawno film, w którym tytułową rolę zagrała polska gwiazda kina niemego Pola Negri, został – dzięki staraniom Filmoteki Narodowej – zrekonstruowany cyfrowo.
Magda Roszkowska
Właściwie: Jenö Illés. Urodził się w 1877 roku w Debreczynie na Węgrzech, zmarł w 1951 roku w Budapeszcie. Był operatorem, reżyserem i scenarzystą. Studiował naukę, muzykę i filozofię klasyczną. W 1905 roku przeniósł się do Niemiec. Początkowo pracował jako dziennikarz w magazynie „Berliner Tageblatt”, później zainteresował się sztuką filmową. W 1912 roku rozpoczął współpracę z Duskes GMH Company w Berlinie, gdzie pracował jako operator kamery i reżyser. Wyreżyserował dwa filmy z Polą Negri: Mania i Żółty paszport. Zrealizował prawie trzydzieści filmów niemych. W 1927 roku osiadł z powrotem na Węgrzech.
1916 Grófnö betöröi
1918 Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów / Mania. Die Geschichte Einer Zigarettenarbeiterin / Mania. The History Of A Ciggarette Factory Worker
1918 Żółty paszport / Der Gelbe Schein / The Yellow Ticket
1919 Frauen, die Nicht Heiraten Sollten