repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna

kup bilet

Ostatni seans filmu odbył się 11 października 2016.

Media Magica I - Film przed filmem

Media Magica I - Was geschah wirklich zwischen den Bildern?

czas: 270’

Akademia Kina Światowego to edukacyjny projekt, którego uczestnicy poznają najważniejsze etapy historii światowej kinematografii na tle kulturowym, społecznym, politycznym i interartystycznym. Zajęcia odbywają raz w tygodniu, we wtorki o godz. 17.00. Pojedyncze zajęcia Akademii Kina Światowego odbywają się według schematu: ok. 90 minutowy akademicki wykład, projekcja filmowa i dyskusja. Wykłady poprowadzą specjaliści (głównie filmoznawcy i kulturoznawcy) z ośrodków akademickich z całego kraju. Do uczestnictwa w zajęciach upoważnia semestralny karnet (w cenie 200 zł na semestr) oraz bilety na poszczególne zajęcia w cenie 20 zł.

Archeologia kina

wykład: prof. Andrzej Gwóźdź

Media Magica I - Film przed filmem (Media Magica I - Was geschah wirklich zwischen den Bildern?), reż. Werner Nekes, RFN 1986, 83 min

Film przed filmem z 1986 roku otworzył nowy rozdział w filmografii Wernera Nekesa. Nowy, choć ściśle związany z jego fascynacją ruchomym obrazem i awangardowymi poszukiwaniami na polu filmu. To dokument, w którym twórca przedstawia „prehistorię” kina. Od lat 70. bowiem pasją niemieckiego reżysera jest kolekcjonowanie artefaktów związanych z iluzjami optycznymi oraz wszelkich śladów prekinematograficznych działań. W zbiorach Nekesa znajdują się unikalne obiekty, maszyny, zabawki optyczne i literatura im poświęcona.

Zanim inwencja braci Lumière pozwoliła światu cieszyć się magią kina, przez stulecia próbowano uchwycić ruch, a optyczne iluzje stanowiły źródło inspiracji dla wynalazców oraz rozrywki dla użytkowników. Werner Nekes w swoim filmie pokazuje efekty tych poszukiwań, wciągając widzów w niezwykłą podróż w czasie. Od camera obscura do kinematografu, od manierystycznych anamorfoz po złudzenia wynikające z niedoskonałości ludzkiego oka. Film przed filmem to i lekcja historii, i znakomita zabawa dla współczesnego widza. Reżyser, prezentując swoją kolekcję i działanie zgromadzonych w niej obiektów, jednocześnie budzi ciekawość i emocje, które iluzja wywoływała od zawsze

Marta Miś

Werner Nekes

Niemiecki artysta, od lat 60. XX wieku tworzący eksperymentalne filmy i sztukę wideo, kolekcjoner i wykładowca. Urodził się w 1944 roku w Erfurcie, studiował lingwistykę i psychologię we Freiburgu. W 1964 roku przeniósł się do Bonn i stanął na czele uniwersyteckiego klubu filmowego, przyjaźniąc się z filmowcami i innymi artystami, m.in. z Dore O., jego późniejszą współpracowniczką i partnerką życiową. Sam zaczął malować w 1965, eksperymentując z różnymi technikami i materiałami, zaczął też kręcić filmy najpierw na taśmie 8 mm, potem 16 mm. Jego celem stało się uwolnienie filmu od klasycznej narracji i psychologii, zwrot ku strukturze i pierwotnym filmowym jakościom.

Wybrana filmografia

1965 Tom Doyle i Eva Hesse / Tom Doyle und Eva Hesse / Tom Doyle and Eva Hesse (kr.m.)

1966 Falstart / Fehlstart / The False Start (kr.m.)

1967 Łuk / Bogen / The Bow (kr.m.)

1967 Cięcia dla ABABA / Schnitte für ABABA / Cuts for ABABA (kr.m.)

1968 vis-à-vis (kr.m.)

1968 Film grupowy / Gruppenfilm / The Group Movie (kr.m.)

1969 Mgławica / Nebula

1970 Abbandono (kr.m.)

1973 Otomana / Diwan / The Divan

1974 Makimono (kr.m.)

1975 Photophthalmia (kr.m.)

1976 Amalgamat / Amalgam

1980 Uliisses

1988 Archeologia filmu / Vorgeschichte des Films / The Archeology of Film

1997 Dzień malarza / Der Tag des Malers / The Day of the Painter

2004 Teatr cieni Richarda Bradshawa / Richard Bradshaw’s Shadowtheater / Richard Bradshaw’s Shadow Theatre

 

 

inne filmy

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!