To jedna z tych nocy, kiedy wszystko wydaje się w zasięgu możliwości. W klubie nocnym powoli zbiera się eleganckie towarzystwo. Mężczyźni w nienagannie skrojonych garniturach taksują kobiety, które udają niezainteresowane. Ale w kieliszkach do szampana odbijają się ich nadzieje. Wódka, półnagie tancerki i chwytliwy jazz. Zespół muzyczny sączy do uszu gości amerykańskie brzmienia, które choć na chwilę pozwalają uciec przed czechosłowacką zimą. Gdy alkohol zacznie działać, maski powoli opadną. Eleganci okażą hydraulikami, damy – zwykłymi sekretarkami, a tłem dla miłości będzie nie łoże z baldachimem, lecz śmietnik na zapleczu. W filmie słowackiego reżysera lokal staje się sceną, na której jak w soczewce skupiają się ambicje i marzenia o lepszym życiu, podzielane przez większość komunistycznego społeczeństwa. To nocna gra pozorów, której zasady znają wszyscy uczestnicy i która pozwala im następnego dnia wrócić do szarej codzienności. Peter Solan stworzył swój film metodami awangardowymi. Scenariusz był szczątkowy, aktorzy musieli na planie improwizować, a poszczególne sceny kręcono wielokrotnie, z różnych perspektyw. Dzięki temu powstał pełen energii, gorzki portret pokolenia lat 60.
Mariusz Mikliński
Urodzony w 1929 roku w Bańskiej Bystrzycy słowacki reżyser. Międzynarodowe uznanie zdobył w 1962 roku za sprawą Boksera i śmierci, ekranizacji opowiadania Józefa Hena o byłym bokserze przebywającym w obozie koncentracyjnym. Począwszy od tego filmu Solan stale współpracował ze scenarzystą Tiborem Vichtą. W 1968 roku wraz z Jerzym Skolimowskim i Zbyňkiem Brynychem stworzył eksperymentalne Pokolenie 20-40-60. Zmarł w 2013 roku.
1959 Człowiek, który nie wrócił / Muž, ktorý sa nevrátil
1962 Bokser i śmierć / Boxer a smrt / The Boxer and Death
1963 Twarz w oknie / Tvár v okne / A Face At The Window
1964 Sprawa Barnaby Kosa / Prípad Barnabáš Kos / The Case of Barnabás Kos
1968 Pokolenie 20-40-60