Początek lat sześćdziesiątych - jedna z nowicjuszek zostaje poproszona przez matkę przełożoną, aby przed złożeniem ślubów zakonnych spotkała się ze swoją jedyną krewną. Ciotka dziewczyny ma na imię Wanda i mieszka w Warszawie. Siostrzenica odwiedza ją bez zapowiedzi. Pierwsze spotkanie staje się monologiem dotyczącym ich wspólnej rodziny. Tak naprawdę nowicjuszka nazywa się Ida Lebestein i jest Żydówką. Jej rodzice zostali zamordowani w czasie wojny. Dziewczynka uratowała się tylko dlatego, że była niemowlakiem. Ponad piętnaście lat po wojnie Wanda i Ida próbują odnaleźć grób bliskich. Ida Pawła Pawlikowskiego to obraz Polski po okresie stalinowskim, przed marcem 1968 roku. Chwilowa odwilż zapewnia tylko pozorny spokój. Ludzie nie chcą wracać do przeszłości - boją się wspomnień z okresu wojny i powojnia. Dla wszystkich przeszłość jest bardzo niewygodna. Szczególnie na polskiej wsi, w domu, który kiedyś miał innych właścicieli. Spotkanie Wandy i Idy to również symboliczne przekazanie świadectwa - relacji dotyczącej czasu okupacji i historii pokazowych procesów stalinowskich.
Joanna Ostrowska
Urodził się w 1957 roku w Warszawie, reżyser i scenarzysta filmowy. W 1971 roku wyjechał wraz z matką do Wielkiej Brytanii. Uczęszczał do katolickiej szkoły. Studiował filozofię i literaturę w Londynie i Oksfordzie. Od 1986 roku był na stażu w BBC i zaczął realizować filmy dokumentalne. Po serii dokumentów m.in. o wojnie w Bośni zadebiutował filmem fabularnym Ostatnie wyjście (2000), który został nagrodzony BAFTĄ dla obiecującego, brytyjskiego twórcy. W 2004 roku nakręcił Lato miłości na podstawie książki Helen Cross. Jego ostatni film Ida to pierwszy polski film nagrodzony Oscarem w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny.
1992 Serbian Epics (TV, doc.)
1998 Korespondent / The Stringer
2000 Ostatnie wyjście / Last Resort
2004 Lato miłości / My Summer of Love
2011 Kobieta z piątej dzielnicy / La femme du Vème / The Woman in the Fifth