repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna
Powrót Giganta, reż. Adam Sikora

"Powrót Giganta" i wystawa "Nigredo"

26 marca, poniedziałek, godz. 19.30

Zapraszamy na pokaz specjalny Powrotu Giganta  oraz na spotkanie z Adamem Sikorą, cenionym autorem zdjęć i reżyserem. Projekcji towarzyszy wystawa Nigredo

Powrót Giganta
reż. Adam Sikora / Polska 2016 / 102’

Przez ciemny, złowrogi las wiedzie droga do Giganta - pensjonatu na odludziu. Zatopione w zimowym krajobrazie miejsce kryje puste wnętrza, skrzypiące schody, otwarte okna - wiosna pojawia się tylko na obrazie Sandro Botticellego. Przybywa tu bezimienny mężczyzna, grany przez Sławomira Żukowskiego (współpracował już z Adamem Sikorą przy filmie Ewa i Bruno Schulz 1892-1942), mieszka tu także kobieta (Barbara Lubos-Święs). Czy dwojgu poturbowanym przez życie postaciom uda się porozumieć? Nie będzie to łatwe, gdyż każde z nich - podobnie jak kraina, w której przebywają - skrywa tajemnicę. Oniryczny film, powstały w ramach prowadzonych przez Sikorę warsztatów na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, kręcono w wioskach i na bezdrożach polsko-czeskiego pogranicza. W uwolnionym z przymusu konstruowania klasycznej narracji Powrocie Giganta zaklęte w obrazy i dźwięki sensy wyłaniają się powoli, odsłaniając pejzaż wewnętrzny bohatera uwięzionego w świecie przeszłości i własnych myśli. (Adam Kruk, Kino na Granicy)

Adam Sikora

Urodził się w 1960 roku w Mikołowie. W 1988 roku ukończył studia na Wydziale Operatorskim PWSFTviT w Łodzi. Bywa operatorem, scenarzystą i reżyserem. Najbardziej znany jest jako autor zdjęć - pracował przy tak głośnych i nagradzanych filmach jak Młyn i krzyż Lecha Majewskiego czy Cztery noce z Anną i Essential Killing Jerzego Skolimowskiego. Jako reżyser realizuje filmy zarówno dokumentalne (Blusmeni. Ballada o Janku "Kyksie" SkrzekuBoże Ciało), jak i fabularne (EwaGigant, Wydalony).

Wystawa Nigredo

(ścichłem w chłodu)

Wystawa nawiązuje do pojęcia nigredo. Początkowo nigredo, inaczej blakness oznaczało rozkład oraz dekompozycję materii. Funkcjonowało w opisie przebiegu procesu alchemicznego, było jego wstępnym etapem rozpoczynającym proces uzyskiwania kamienia filozoficznego. Po wielu stuleciach do mechanizmów tego procesu oraz do nomenklatury jego opisu powrócił Carl Gustaw Jung. Zastosował pojęcie nigredo do wyrażenia najgłębszego stadium depresji. Ten moment zanurzenia w mroku psychicznego cierpienia i rozkładu energii libido był niezbędnym warunkiem do ponownego scalenia zdeintegrowanej osobowości. Na poziomie symbolicznym postać Chrystusa zstępującego do grobu aby później doświadczyć rezurekcji jest opisem tego procesu. Tak jak bez symbolicznej śmierci i zstępowania w mrok grobu nie byłoby możliwe Zmartwychwstanie, tak w celu odzyskania równowagi pomiędzy treściami nieświadomymi i świadomymi konieczne jest przeżycie momentu dekompozycji i rozpadu.

Wystawa Nigredo jest próbą wizualnej interpretacji tego pojęcia, odwołuje się również do rozbudowanej warstwy symbolicznej ilustującej charakter i przebieg tego procesu. Do próby odnalezienia obrazowego ekwiwalentu tego pojęcia użyłem przetworzonych fotograficznie rysunków oraz fotograffi. Większość zdjęć związana jest z filmem Powrót Giganta. Film ten również stanowi próbę opisu procesu nigredo, przedstawia bohatera który dotknięty rozpaczą, depresją, melancholią doznaje procesu powolnego rozpadu. W warstwie narracyjnej filmu jest to tylko jedno z wielu podejmowanych zagadnień. Wystawa Nigredo stanowi zatem rodzaj przypisu do filmu, jest obrazową grą z wieloznacznością tego pojęcia.

Adam Sikora

aktualności

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!