repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna
Roma, reż. Alfonso Cuarón
Aktualności

Premiery tygodnia: "Roma", "Zwierzęta", "Genesis 2.0"...

14 gru

Od 14 grudnia w Kinie Nowe Horyzonty

Roma
reż. Alfonso Cuarón / Meksyk, USA 2018 / 135’

Najbardziej osobisty z dotychczasowych filmów nagrodzonego Oscarem reżysera i scenarzysty Alfonso Cuaróna (Ludzkie dzieciI twoją matkę teżGrawitacja). Opowiada historię Cleo (Yalitza Aparicio), młodej służącej pracującej w zdominowanej przez klasę średnią dzielnicy Roma w mieście Meksyk. Cuarón pisze tym filmem pełen artyzmu i miłości list do kobiet, które go wychowały, kreśli żywy, poruszający obraz domowych napięć i zmian hierarchii społecznej na tle politycznego chaosu lat 70. W wybranych kinach i na Netflix od 14 grudnia.

więcej o filmie

- 90 procent scen tego filmu to obrazy, które wysupłałem z własnej pamięci - przyznaje Cuarón dodając, że film powstał w miejscach, o których opowiada lub ich dokładnych replikach zbudowanych przez scenografów. Na ekranie obija się tu również Meksyk, z jego społecznymi podziałami, rewolucją toczącą się na ulicy, jednak przede wszystkim „Roma” jest opowieścią o potrzebie miłości, o solidarności kobiet, o smakach, zapachach i kolorach dzieciństwa, które zostają w człowieku na zawsze. To najbardziej osobisty z wszystkich dotychczasowych obrazów Cuaróna. Reżyser nie mogąc współpracować ze swoim stałym operatorem Emmanuelem Lubezkim, sam zdecydował się nawet stanąć za kamerą i – jak Pawlikowski – zrobił film na taśmie czarno-białej. Wzruszający, ciepły i mądry.

Barbara Hollender, "Rzeczpospolita"

Zwierzęta
reż. Greg Zgliński / Szwajcaria, Austria, Polska 2017 / 95’

Greg Zgliński spłatał wielbicielom swojej twórczości niezłego figla. Po zrealizowaniu cenionych dramatów obyczajowych Cała zima bez ognia i Wymyk reżyser dokonał wolty i sięgnął po konwencję thrillera. Zwierzęta to drapieżne, intensywne kino, w którym groza sąsiaduje z humorem, a wierność regułom gatunku jest przełamywana pastiszem. Swada, z jaką reżyser podejmuje grę z oczekiwaniami publiczności, może wzbudzić skojarzenia z Antychrystem Larsa von Triera. Oba filmy mają podobny punkt wyjścia – historię pogrążonej w kryzysie pary, która wyjeżdża na prowincję, by odbudować nadwątloną relację. Do tak zarysowanej intrygi Zgliński dopisuje jednak wątek autotematyczny związany z rozterkami przeżywanymi przez główną bohaterkę – pisarkę pracującą nad swoją najnowszą powieścią. Czy niepokojące wydarzenia mają miejsce naprawdę? A może stanowią tylko projekcję bujnej wyobraźni Anny? Konieczność rozwikłania tej zagadki to tylko jedno z kilku zadań, przed którymi stawia widzów reżyser Zwierząt.

Piotr Czerkawski, Kino na Granicy

Autsajder
reż. Adam Sikora / Polska 2018 / 93’

Franek to młody idealista. Jest zakochany w muzyce, malarstwie i pewnej dziewczynie. Mimo wiszącego w powietrzu ogromnego napięcia związanego z wprowadzeniem stanu wojennego i dramatycznymi wydarzeniami w kopalni „Wujek”, mówi, że polityka kompletnie go nie interesuje. Wszystko się jednak zmieni. Odwiedza go bowiem dobry znajomy – Beno i prosi o przechowanie tajemniczej teczki. Kiedy kolejnego wieczora Franek wraca od swojej dziewczyny po rozpoczęciu godziny milicyjnej, zatrzymuje go patrol. Chłopak szybko zostaje oskarżony o współpracę z opozycją, a znaleziona w jego mieszkaniu teczka z ulotkami staje się niezbitym dowodem. Sprawę przejmuje Służba Bezpieczeństwa. Cała jego wrażliwość i ideały zostają poddane najwyższej próbie.

Genesis 2.0
reż. Christian Frei, Maxim Arbugaev / Szwajcaria 2018 / 113’

Czy wskrzeszenie mamuta jest dziś możliwe? Jak co roku na odległych Wyspach Nowosyberyjskich na Oceanie Atlantyckim zespół zapaleńców poszukuje kłów mamutów. W powietrzu czuć gorączkę złota. Cena „białego kruszcu” nigdy nie była tak wysoka. Poza tym takie znaleziska są magnesem dla genetyków i naukowców, marzących o przywróceniu do życia wymarłego dawno temu zwierzęcia. Chcą go sklonować z zamrożonego materiału genetycznego z prawie nienaruszonym DNA. Próba wskrzeszenia mamuta jest pierwszym zwiastunem wielkiej rewolucji technologicznej, w wyniku której człowiek stanie się stwórcą, autorem nowego Genesis 2.0. Już dzisiaj z pomocą chińskiego Narodowego Banku Genów ludzie Zachodu za sto tysięcy dolarów mogą sklonować swoje zmarłe psy. Najnowszy film Christiana Freiʼa i Maxima Arbugaeva opowiada o tajemnicach ukrytych w naturze, o fundamencie stworzenia świata i nowej roli, jaką może odegrać człowiek. Bada nie tylko granice pomiędzy nauką a mitem, lecz również skutki przejęcia przez człowieka kontroli nad ewolucją.

Kursk
reż. Thomas Vinterberg / Belgia, Luksemburg 2018 / 117’

10 sierpnia 2000 roku okręt podwodny Kursk, stalowy kolos o rozmiarach pary jumbo jetów i długości dwóch boisk piłkarskich, wyrusza na pierwsze od dekady ćwiczenia wojenne. W wielkich manewrach Floty Północnej niezatapialna duma rosyjskiej marynarki bierze udział w towarzystwie 30 okrętów i trzech innych łodzi podwodnych. Dwa dni później potężna eksplozja, którą zarejestrowały nawet sejsmografy na Alasce, posyła Kursk na dno arktycznych wód Morza Barentsa. Według docierających informacji katastrofę przeżywa zaledwie 23 z 118 obecnych na pokładzie marynarzy. Rozpoczyna się desperacka akcja ratunkowa, która przykuwa uwagę całego świata. Chociaż szanse na ocalenie oraz zasoby tlenu żołnierzy maleją z godziny na godzinę, Rosjanie konsekwentnie odmawiają przyjęcia pomocy z Zachodu. Przez kolejne 9 dni trwa porażający dramat. Biorą w nim udział walczący o życie marynarze Kurska, ich rodziny, a w wśród nich wierząca w ocalenie męża Tanya Averin (Léa Seydoux), sztaby dowódcze najważniejszych mocarstw świata i kapitanowie jednostek, gotowych ruszyć na pomoc Rosjanom – w tym brytyjski komandor David Russell (Colin Firth).

Mali bohaterowie
reż. Anne-Dauphine Julliand / Francja 2016 / 80’

Opowieść o codzienności dzieci zmagających się ze skomplikowanymi schorzeniami. Ich życie wygląda inaczej niż to, które wiodą ich rówieśnicy – muszą dzielić je między dom a szpital. Jednak trudne położenie nie pozbawia ich radości, pragnienia normalności oraz beztroski – oddają się zajęciom teatralnym, grają w piłkę, uwielbiają kalambury. Z odwagą i wdzięcznością doświadczają każdego kolejnego dnia – świadome kruchości swego istnienia.    W pamięci kolekcjonują niezwykłe obrazy: chwilę, gdy od dawna nie odczuwały bólu, mogły swobodnie śmiać się lub oddychać. Nic nie jest w stanie stanąć im na drodze do szczęścia.

 

czytaj także

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!