repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna
Aktualności

Akademie Filmowe: Pasolini, Visconti, Żuławski, Królikiewicz

8 paź

Pierwsze zajęcia 13 i 14 października w Kinie Nowe Horyzonty. 

13 i 14 października zapraszamy na pierwsze wykłady i projekcje w ramach Akademii Filmowej - Historii Kina Światowego oraz Akademii Polskiego Filmu. Oba wykłady wygłosi wybitny historyk filmu, profesor Tadeusz Szczepański z PWSFTViT w Łodzi.

We wtorek, uczestnicy kursu historii kina światowego wysłuchają wykładu poświęconego mistrzom kina włoskiego, a następnie obejrzą Króla Edypa (1967) Pier Paolo Pasoliniego i Śmierć w Wenecji (1971) Luchino Viscontiego. W kinie lat 60. Pasolini należał do najbardziej intrygujących i kontrowersyjnych twórców. Był artystą bardzo wszechstronnym: uprawiał poezję i powieściopisarstwo, eseistykę i teorię filmu, pisał scenariusze i reżyserował filmy. W swojej twórczości zajmował się przede wszystkim poszukiwaniem skrywanych prawd o człowieku, bardzo wyraźnie zainteresowany był archetypami kultury. Sięgając po mit o Edypie odwołał się do fundamentalnych toposów cywilizacji, w której kręgu rozwinął się i pozostawał. Główną rolę w Królu Edypie zagrał Franco Citti - ulubiony aktor Pasoliniego od debiutu we Włóczykiju (1961), gdzie grał jeszcze jako amator. W filmie wystąpiła również wybitna włoska aktorka - Silvana Mangano (jako Jokasta). Aktorkę tę będzie można podziwiać również w drugim prezentowanym filmie - w Śmierci w WenecjiViscontiego zagrała bowiem matkę nastoletniego Tadzia (Björn Andrésen), którym zafascynowany jest główny bohater, Gustav von Aschenbach (Dirk Bogarde). Film jest dosyć wierną adaptacją opowiadania Tomasza Manna - w scenariuszu znalazło się każde znaczące zdarzenie z opowiadania, a malarskie zdjęcia Pasquale de Santisa i szczególnie staranna scenografia stanowią ekwiwalent opisów miasta. Film Viscontiego zdobył szereg nagród filmowych na prestiżowych festiwalach filmowych, był również nominowany do Oscara i Złotej Palmy.

W środę, słuchacze historii kina polskiego obejrzą natomiast Trzecią część nocy (1971) Andrzeja Żuławskiego oraz Na wylot (1972) Grzegorza Królikiewicza - dwa niezwykle ciekawe osiągnięcia polskiej kinematografii. Pierwszy z filmów, to dramat wojenny; Żuławski proponuje w nim nowatorskie spojrzenie na problematykę okupacyjną, która staje się tłem do rozważań o zagrożeniu i uniwersalnych problemach moralnych: miłości, wierności, odwadze. W rolach głównych Małgorzata Braunek i Leszek Teleszyński. Na wylot to z kolei wyrafinowany formalnie debiut Królikiewicza, który stanowił rozwinięcie założeń teoretycznych z jego pracy Przestrzeń poza kadrem. Film został przyjęty z entuzjazmem zarówno przez krytyków, jak i widzów.

Program Akademii Filmowej Historii Kina Światowego

Program Akademii Polskiego Filmu

czytaj także

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!