repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna
Take This Waltz rez. Sarah Polley
Aktualności

Premiery tygodnia w kinie Helios Nowe Horyzonty

5 paź

Miłość i teatr mają ze sobą wiele wspólnego.

Oprócz nagradzanej na międzynarodowych festiwalach Gry Rubena Östlunda i rozgrzewającej serca i głowy Mariny..., dokumentu Matthew Akersa, poświęconego jednej z najważniejszych artystek performance’u - Marinie Abramović, polecamy w tym tygodniu pokazywany premierowo, nowy film kanadyjskiej reżyserki i aktorki Sarah Polley - Take This Waltz. Pisze o nim Tadeusz Sobolewski:

„W Take This Waltz Margot po pięciu latach szczęśliwego małżeństwa spotyka Daniela, mężczyznę, który sprawia wrażenie, jakby doskonale ją znał, zdejmował z niej maski, rozbrajał jej lęki. Jej małżeńskie życie wydaje się nagle jakby wzięte w cudzysłów, a mąż - którego w swoim pojęciu kocha i który jest w niej zakochany, marząc, żeby razem z Margot dożyć osiemdziesiątki - naraz wydaje jej się mężem w cudzysłowie.

Michelle Williams w roli młodej żony przypomina chwilami do złudzenia Elżbietę Czyżewską w wybuchach obronnego śmiechu i w uczuciowym rozchwianiu, gdy chce pogodzić miłość do męża i do pięknego uwodziciela. Może Sarah Polley, portretując Margot, chciała powiedzieć: byłabym kimś takim, wydanym na pastwę sprzecznych uczuć i dążeń, gdybym nie została artystką? Dopiero to mnie uratowało?

Dylemat: małżeństwo czy wolna miłość, namiętność czy przywiązanie, jest tu rozwijany z dużą wnikliwością, przy czym atuty obu stron, męża i uwodziciela, są zrównoważone, nikt nie jest potraktowany satyrycznie ani skazany na przegraną.

Ukazując kolejne fazy pozornie nie natrętnego, ale skutecznego uwodzenia, Sarah Polley dowodzi znajomości teatru ludzkich zachowań.”

Tadeusz Sobolewski, „Gazeta Wyborcza”

Zapraszamy też na szwedzki Szybki Cash w reżyserii Daniéla Espinosy, ekranizację bestsellerowej powieści Jensa Lapidusa Snabba Cash. To nie tylko zaskakujący, obfitujący w niespodzianki rasowy thriller, ale też ciekawy obraz szwedzkiego społeczeństwa, opowieść o nie zawsze czystych fortunach bogaczy i chciwości, która cechuje zarówno bandytów, jak i elity. „Byłem poruszony filmem Daniéla Espinosy - jego surowym stylem, który odzwierciedla środowisko i życie bohaterów, silną obecnością ciążącego nad nimi fatum, dobrymi intencjami tych ludzi, którzy podejmują jedną złą decyzję i płacą straszną cenę. Szybki Cash to świetna historia, którą trzeba zobaczyć.” - powiedział po obejrzeniu filmu Martin Scorsese.

W programie kina Helios Nowe Horyzonty po raz pierwszy w tym tygodniu znalazła się również Allenowska, choć francuska, komedia romantyczna Paryż – Manhattan o szukającej miłości farmaceutce, która swoje troski powierza Woody’emu Allenowi, papierowej postaci reżysera z plakatu filmowego. Co ciekawe - ten jej odpowiada. Sophie Lellouche nie jest co prawda dzieckiem popularnego niegdyś francuskiego reżysera Claude’a Leloucha, choć pewne podobieństwo nazwisk istnieje, zaś cała siódemka dzieci Claude’a posiada imiona rozpoczynające się na literę „S”. Sophie Lellouche jest jego dzieckiem symbolicznym, a jej Allenowskiemu w duchu filmowi blisko też do słynnych „leluchów”.   

Polecamy!

czytaj także

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!