Misiaczek reż. Mads MatthiesenMisiaczek reż. Mads Matthiesen
07 września 2012
Mads Matthiesen: uwielbiam portretować outsiderów

Misiaczek od 7 września w kinie Helios Nowe Horyzonty.

Od piątku, 7 września premierowo oglądamy w kinie Helios Nowe Horyzonty Misiaczka Madsa Matthiesena, zwycięzcę Konkursu Głównego "Wytyczanie Drogi" festiwalu Off Plus Camera 2012 w Krakowie i laureata Nagrody Głównej dla najlepszego reżysera filmu nieamerykańskiego na festiwalu Sundance 2012.

Misiaczek w programie kina HNH

Mads Matthiesen: „Uwielbiam portretować outsiderów, ludzi, którzy usiłują radzić sobie z własnym społecznym nieprzystosowaniem. Ludzi, dla których socjalizacja jest ciężkim doświadczeniem.

Główny bohater Misiaczka jest zamkniętym w sobie, nieśmiałym facetem, który nie zawsze robi to, co w danej sytuacji byłoby najmądrzejsze. Na pewno nie jest to typowy, oczywisty filmowy bohater. (…)

Inspiracją dla Misiaczka stał się przede wszystkim krótkometrażowy film, który nakręciłem cztery lata temu. Dennis, bo o nim mowa, brał udział w konkursie na festiwalu w Sundance w 2008 roku. Szukając ludzi do tamtego filmu, poznałem kulturystę Kima Kolda, który zagrał Dennisa. Kim nie jest zawodowym aktorem i spotkałem go, robiąc castingi wśród duńskich kulturystów. Pamiętam jego pierwsze próby z kamerą. Wszedł do pokoju i zaczął swoją kwestię. Od razu wiedziałem, że ten facet to ktoś szczególny. Umiał grać i wyglądał dokładnie tak, jak sobie wyobrażałem. Później, kiedy robiłem dyplom, pokazałem Dennisa legendzie Actors Studio, Frankowi Corsaro, który obejrzał go i powiedział: „Dlaczego nie zrobisz z tego długiego metrażu?”. To dało mi do myślenia. Potem spotkałem się ze scenarzystą Martinem Zandvlietem i powoli zaczęliśmy pracować nad pomysłem. Kim Kold był gotowy stawić czoło temu wyzwaniu, więc zabraliśmy się do roboty. 2-3 lata później skończyłem film.” (stopklatka.pl)

Mads urodził się w 1976 roku w Kopenhadze. Studiował literaturę porównawczą i retorykę na Uniwersytecie Kopenhaskim, który ukończył w 2005 roku. Równolegle uczył się reżyserii w niezależnej szkole filmowej "Super16". Przez ostatnie 10 lat Matthiesen kręcił filmy krótkometrażowe, docenione na wielu festiwalach. Zadebiutował w 2003 roku filmem Descent. Film Mum z 2006 roku został wybrany do sekcji "Corto Cortissimo" na IFF w Wenecji. Powstały rok później Dennis został pokazany na festiwalu Sundance w konkursie filmów krótkometrażowych, otrzymał także Grand Prix na festiwalu w Melbourne. W 2008 Duńska Akademia Filmowa uznała jego film Cathrine za najlepszy krótkometrażowy film roku. Jego światowa premiera miała miejsce rok później na festiwalu w Berlinie w sekcji "Generation".

O filmie:

„Reżyser - Mads Matthiesen w portretowaniu bohaterów unika jednoznaczności. Groteskowa matka niczym gotycki maszkaron patrzy wciąż  z góry - już samą miną wzbudza strach i poczucie winy, ale jest też pełną miłości i oddania kobietą, nieświadomą własnej nadopiekuńczości. Dennis pod muskulaturą, dzięki której bez trudu mógłby nosić na rękach młodego Schwarzeneggera, skrywa psychikę nieśmiałej nastolatki, zmagającej się z anoreksją. Dla wielu dziewcząt choroba ta jest emanacją poczucia niższości i cichego buntu wobec rodziców, obroną przed nadmierną kontrolą z ich strony. Podobnie dla Dennisa, skupionego całkowicie na własnym ciele, fizyczne „umartwienie” jest jedynym przejawem samostanowienia.”

(Ludwika Mastalerz, portalfilmowy.pl)

„Reżyser Mads Matthiesen zabiera nas w głąb mrocznych obszarów ludzkiej psychiki. Toksyczne związki, emocjonalne dyktatury, zakompleksione jednostki, które wyimaginowane niedostatki kompensują sobie na siłowni – galeria smutnych i zagubionych postaci jest w Misiaczkunaprawdę bogata. A jednak nie jest to depresyjny dramat egzystencjalny, po którym przyszłoby Wam żałować, że w sklepach nie można już dostać tradycyjnych żyletek. Matthiesen wybiera inną, zaskakującą drogę. Misiaczek to film pełen ciepła i lekkiego humoru. Zamiast przygnębiać, budzi nadzieję. Reżyser niczym najlepszy prestidigitator negatywne emocje przemienia w coś pozytywnego i wzruszającego.”

(Marcin Pietrzyk, filmweb.pl)

„(…) ogląda się go dobrze, fabuła jest zręcznie poprowadzona i ma napięcie większe, niż można by oczekiwać. Oczywiście życzymy temu małomównemu olbrzymowi, aby udało mu się uciec z czułych objęć mamusi, i wściekamy się, gdy daje sobą łatwo manipulować. Gdy wyjeżdża do Tajlandii, życzymy z kolei, aby znalazł właściwą kandydatkę na żonę. Gdy mu się wreszcie udaje trafić na odpowiednią osobę (Toi, owdowiała właścicielka miejscowej siłowni - jedynego miejsca, gdzie Dennis czuje się naprawdę bezpiecznie), nie wiemy ani jak potoczy się ich romans, ani jak wiadomość o nim przyjmie mamusia (choć to akurat przewidzieć nietrudno). Nie mamy też gwarancji, czy Toi - już po przyjeździe do Danii - wytrzyma podwójne życie, na jakie skazuje ją jej oblubieniec, i nie zawinie się z powrotem do ojczystego kraju.”

(Paweł Mossakowski, Co jest grane? GW)

Bergman100: Więcej niż Bergman 
Bergman 100
Jane Magnusson, Hynek Pallas, Szwecja 2013
Człowiek, który zabił Don Kichota 
Terry Gilliam, Hiszpania, Portugalia, Wielka Brytania 2018
Dogman 
Matteo Garrone, Włochy, Francja 2018
Dywizjon 303. Historia prawdziwa (seans dla szkoły) 
Wiesław Saniewski, Denis Delić, Polska, Wielka Brytania 2018
Kamerdyner 
Filip Bajon, Polska 2018
Kapitan Morten i Królowa Pająków 
Kaspar Jancis, Henry Nicholson, Riho Unt, Estonia, Belgia, Irlandia, Wielka Brytania 2018
Kler 
Wojciech Smarzowski, Polska 2018
Mała stopa 
Karey Kirkpatrick, USA 2018
Młodość Astrid 
Pernille Fischer Christensen, Szwecja, Dania 2018
Nina 
Olga Chajdas, Polska 2018
Tajemnice Silver Lake 
David Robert Mitchell, USA 2018
Venom 
Ruben Fleischer, USA 2018
Wieś pływających krów 
Katarzyna Trzaska, Polska 2018
Zimna wojna 
Paweł Pawlikowski, Polska, Francja, Wielka Brytania 2018
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.