Alpy reż. Giorgos LanthimosAlpy reż. Giorgos Lanthimos
30 sierpnia 2012
Wysokie noty polskich krytyków dla greckich "Alp"

Od 31 sierpnia 2012 w kinie Helios Nowe Horyzonty.

Alpy Giorgosa Lanthimosa w programie kina

Alpy, podobnie jak Kieł – poprzednia realizacja Giorgosa Lanthimosa – oparte są na wyrazistym pomyśle. Ów pomysł unosi większą część filmu i jego rozważanie może zająć widzowi cały seans, a także sporo czasu po nim. (…)

W Alpach, jeszcze kompletniej może, niż we wcześniejszym Kle, udaje się Lanthimosowi pokazać świat, na który widz patrzy z emocjonalnym dystansem. Równanie układane przez twórców obliczone jest na efekt wyobcowania, wynikający wprost z serii scen, które stanowią katalog krępujących, groteskowych i przykrych sytuacji. Przypomina to najlepsze realizacje Larsa von Triera (Idiotów czy Przełamując fale), z których także pamięta się sceny wstydu i upokorzenia. Jednak von Trier zawsze był także stylistą, dodawał do emocjonalnej manipulacji rodzaj ogólnego estetycznego konceptu, który stanowił oddech dla widza zmęczonego wzruszeniem. Film Lanthimosa inspirowany jest raczej intelektualnie niż estetycznie (…). Tym łatwiej widzom rozpoznać klarowny przekaz: władza zawsze jest niebezpiecznie blisko uczucia; przemoc niebezpiecznie blisko każdej innej intymności. Także najgorsze doświadczenia z innymi ludźmi zawsze są formą kontaktu, od którego ostatecznie zależymy, i którego szukamy. Bycie poddanym władzy zawsze oferowało zwrot przyjemności (…).”

Krzysztof Świrek, dwutygodnik.pl

„Na każdym kroku Lanthimos podkreśla, że życie jest sumą rytuałów. Niby mało, ale tego właśnie brakuje głównej bohaterce, 30-letniej pielęgniarce o pseudonimie Monte Rosa (znana z Kła Aggeliki Papoulia), która w pewnym momencie odseparowuje się od grupy i zaczyna imitować zmarłych na własną rękę. Nie dla pieniędzy, ale po to, by podjąć próbę zakorzenienia się w rzeczywistości. Choćby zapożyczonej. Kradnie zdania, sportowe buty, ale przede wszystkim nawyki (jak obgryzanie paznokci) zmarłej nastoletniej tenisistce. Nie potrafi przestać. Zjawia się z "udawanym" chłopakiem w swym prawdziwym mieszkaniu, by opowiedzieć o nim ojcu wymyślane na gorąco historie. A później wybucha płaczem: nie nad swoim jałowym życiem, ale nad pustką, która pozwala zbudować o sobie jedynie wymyśloną narrację. Przewrotność Lanthimosa polega na tym, że do końca nie wiadomo, kto kogo gra. Granica między "prawdziwym" światem i jego podrabianiem jest płynna.”

Paweł T. Felis, „Gazeta Wyborcza”

„Reżyser Giorgos Lathimos nie udaje Bergmana, ma całkiem odmienną, własną wizję kina, zwłaszcza pracy z aktorami, którzy w zasadzie niczego w jego filmie nie odgrywają. Mówią beznamiętnie, nie przesadzają z gestykulacją, nie reagują nagłą zmianą nastroju, jakby byli bezdusznymi maszynami. Tworzy to wrażenie zgoła surrealistyczne. Szokujące Alpy podobnie jak nominowany do Oscara Kieł (debiut Lathimosa) można interpretować na wiele sposobów, dopatrując się w nich nie tylko głębokiego studium alienacji i opisu współczesnego kryzysu tożsamości, lecz również metafory bankructwa Grecji wywołanego m.in. oszustwami na niewyobrażalną skalę.”

Janusz Wróblewski, „Polityka”

 

53 wojny 
Ewa Bukowska, Polska 2018
7 uczuć 
Marek Koterski, Polska 2018
Adapter. Kino bez barier: Dywizjon 303. Historia prawdziwa 
Adapter. Kino bez barier
Wiesław Saniewski, Denis Delić, Polska, Wielka Brytania 2018
Bergman100: Persona 
Bergman 100
Ingmar Bergman, Szwecja 1966
Climax 
Gaspar Noé, Francja 2018
Człowiek, który zabił Don Kichota 
Terry Gilliam, Hiszpania, Portugalia, Wielka Brytania 2018
Czyściciele internetu 
Hans Block, Moritz Riesewieck, Niemcy, Brazylia 2018
Donbas 
Siergiej Łoźnica, Niemcy, Ukraina, Francja, Holandia, Rumunia 2018
Jak pies z kotem 
Janusz Kondratiuk, Polska 2018
Kamerdyner 
Filip Bajon, Polska 2018
Kapitan Morten i Królowa Pająków 
Kaspar Jancis, Henry Nicholson, Riho Unt, Estonia, Belgia, Irlandia, Wielka Brytania 2018
Kler 
Wojciech Smarzowski, Polska 2018
Nina 
Olga Chajdas, Polska 2018
Venom 
Ruben Fleischer, USA 2018
Wieś pływających krów 
Katarzyna Trzaska, Polska 2018
Winni 
Gustav Möller, Dania 2018
Zama 
Lucrecia Martel, Argentyna, Brazylia, Hiszpania, Dominikana, Francja, Holandia, Meksyk, Szwajcaria, USA, Portugalia, Liban 2017
Zimna wojna 
Paweł Pawlikowski, Polska, Francja, Wielka Brytania 2018
Z perspektywy Paryża 
Jean-Paul Civeyrac, Francja 2018
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.