Maria, królowa Szkotów, reż. Josie RourkeMaria, królowa Szkotów, reż. Josie Rourke
25 stycznia 2019
Premiery tygodnia: "Ága", "Samui Song", "Nienawiść, którą dajesz"...

Od 25 stycznia w Kinie Nowe Horyzonty 

Ága
reż. Milko Lazarow / Bułgaria, Niemcy, Francja 2018 / 98’

Ága, jeden z najbardziej niezwykłych filmów Berlinale 2018, to pełna czułości oda do ginącego świata, powstała na przekór rzeczywistości, w której tylko dystans i emocjonalny chłód gwarantują przetrwanie.

Intymna, ale skrywająca potężny ładunek emocji, Ága jest opowieścią o losach Nanooka i Sedny, mieszkających samotnie w lodowej krainie, gdzieś na północy Jakucji. Wieczorami pod stertą futer starzejąca się para opowiada sobie dawne mity, nieprzystające już do rzeczywistości, w której czyste niebo nad ich głowami przecinają samoloty, gdzie przetrzebiono zwierzęta. Nad szczęśliwą jesienią życia małżonków unosi się jednak bolesne wspomnienie tytułowej Ági - córki, która przed laty opuściła rodziców i odeszła do miasta. Co między nimi zaszło? Czy istnieje szansa na pojednanie rodziny? Lazarov w niebanalny sposób prowadzi widzów do końca mitu, którego nie ma już kto opowiadać. Poza nim czeka nas już tylko wielka pustka. W jej obliczu najcenniejszym skarbem okazuje się umiejętność mądrego współodczuwania.

więcej o filmie

Maria, królowa Szkotów
reż. Josie Rourke / Wielka Brytania 2018 / 125’

Barwna opowieść o burzliwym życiu charyzmatycznej Marii Stuart. W wieku 16 lat została królową Francji, dwa lata później owdowiała. Sprzeciwiając się tradycji, odmówiła ponownego zamążpójścia. Wróciła do Szkocji, gdzie odzyskała należny jej tron. Ale Szkocja i Anglia były wówczas pod władaniem królowej Elżbiety I. Obie królowe obserwowały swe poczynania z lękiem i fascynacją. Rywalki w miłości i władzy, silne kobiety w męskim świecie, toczyły podstępną grę, w której stawką była władza i niezależność. Żadna z nich nie godziła się na rolę marionetki. Maria utrzymywała, że tron Anglii należy się jej, uznając suwerenność Elżbiety. Zdrada, rebelia i spiski na obu tronach zmieniły bieg historii.

Nienawiść, którą dajesz
reż. George Tillman Jr. / USA 2018 / 132’

Adaptacja popularnej powieści dla młodzieży Angie Thomas. Starr Carter (zjawiskowa Amandla Stenberg) żyje z rodziną w niebezpiecznej dzielnicy zamieszkanej niemal wyłącznie przez Afroamerykanów. Jak sama tłumaczy: Jeśli dziewczyna z okolicy poszła do publicznego ogólniaka, niemal zawsze kończyło się to ciążą.Dlatego rodzice wysłali Starr i jej brata do prywatnej szkoły w białej dzielnicy. Dzielenie czasu między dwoma światami sprawia, że Starr nigdzie nie czuje się naprawdę sobą. Pewnego wieczoru wybiera się na domówkę u znajomych, gdzie spotyka przyjaciela z dzieciństwa. Splot niefortunnych zdarzeń sprawia, że ta noc nie skończy się dobrze.  Nienawiść, którą dajesz można czytać jak manifest, aktualny komentarz do tego, z czym mierzą się Amerykanie, a szczególnie ci o innym niż biały kolorze skóry. To film ukazujący mechanizmy decydujące o tym, czyja śmierć nadaje się na nagłówek gazety. Nienawiść... pokazuje wreszcie budzenie się społecznej odpowiedzialności za drugiego, choćby nawet obcego człowieka. Ważne i potrzebne kino.

Kartoteka 64
reż. Christoffer Boe / Dania 2018 / 100’

Robotnicy remontujący starą kamienicę w Kopenhadze dokonują przerażającego odkrycia. W tajnym pomieszczeniu ukrytym za ścianą jednego z mieszkań znajdują trzy zmumifikowane ciała, ułożone wokół kuchennego stołu. Do rozwikłania zagadki przydzieleni zostają detektywi z Departamentu Q. Nadzorujący dochodzenie komisarz Carl Mørck i jego asystent Assad trafiają na ślad, który prowadzi ich do okrytego złą sławą szpitala dla kobiet w Sprogø. Miejsca, gdzie przed laty na pacjentkach dokonywano zabiegów przymusowej sterylizacji. I chociaż horror w Sprogø uznawany jest za niechlubny i dawno zamknięty rozdział historii Danii, to detektywi docierają do osób twierdzących, że bestialskie praktyki są nadal stosowane. Zagłębiając się w mroczny świat medycznych eksperymentów i seksualnych nadużyć, Carl i Assad rozpoczynają wyścig z czasem. Wszystko po to, aby zapobiec kolejnym morderstwom i brutalnym napaściom.

Samui Song
reż. Pen-ek Ratanaruang / Tajlandia, Niemcy, Norwegia 2017 / 108’ 

Viyada, trzydziestoletnia aktorka popularnych seriali, specjalizuje się w rolach czarnych charakterów. Jej życie prywatne także coraz bardziej przypomina filmową intrygę: kobieta tkwi w chłodnym małżeństwie z bogatym obcokrajowcem, niespełnionym rzeźbiarzem, coraz silniej angażującym się w religijny ruch pod przewodnictwem surowego guru. Bohaterka zmuszona będzie sięgnąć po drastyczne środki, by wydostać się z coraz bardziej opresyjnej sytuacji. Błyskotliwie poprowadzona, pełna napięcia narracja prowadzi widza w psychologiczny dramat z freudowskim zacięciem. Stylowe, chłodne zdjęcia kontrastują ze skrywanym głęboko kłębowiskiem emocji, które musi w końcu wybuchnąć.

Złe wychowanie Cameron Post
reż. Desiree Akhavan / USA 2018 / 91’ 

Cameron (Chloë Grace Moretz) ma poważny problem. Chłopak przyłapuje ją na seksie z inną dziewczyną podczas balu zorganizowanego na zakończenie roku szkolnego. Po tym incydencie dziewczyna zostaje wysłana do ośrodka, który ze zmagających się z homoseksualizmem dzieciaków ma zrobić przykładnych chrześcijan. Ale Cameron, choć sama jeszcze do końca nie wie, kim jest, pragnie odkrywać swoją tożsamość na własnych warunkach, a nie szukać jej w Biblii. W nagrodzonym na Sundance, opartym na powieści Emily M. Danforth filmie reżyserka Desiree Akhavan zwraca uwagę dojrzałością spojrzenia i z niczego się nie wyśmiewa. Ani z religii, ani z konserwatywnych poglądów, a już na pewno nie ze swoich zagubionych bohaterów, którzy walczą o odrobinę wolności, paląc ukradkiem papierosy albo brawurowo odśpiewując "What's Up?" zespołu 4 Non Blondes. W końcu nie od dziś wiadomo, że przebój z lat 90. jest w stanie przekazać więcej niż niejedna deklaracja.

Akademia Kina Światowego (2018/2019): Rashomon 
Akademia Kina Światowego (2018/2019)
Avengers: Koniec gry 
Anthony Russo, Joe Russo, USA 2019
Basia 
Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz, Polska 2018
Basia 2 
Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz, Polska 2018
Cała prawda o Szekspirze 
Kenneth Branagh, Wielka Brytania 2018
Dzika grusza 
Nuri Bilge Ceylan, Francja, Turcja 2018
Girl 
Lukas Dhont, Belgia, Holandia 2018
Green Book 
Peter Farelly, USA 2018
Kubrick do kwadratu: Lolita 
Kubrick do kwadratu
Stanley Kubrick, USA, Wielka Brytania 1962
Niedobrani 
Jonathan Levine, USA 2019
Ogród rodzinny. Ukochany 
Jan Hřebejk, Czechy 2017
Podwójne życie 
Olivier Assayas, Francja 2018
Schyłek dnia 
László Nemes, Węgry, Francja 2018
Słodki koniec dnia 
Jacek Borcuch, Polska 2019
Tolkien 
Dome Karukoski, USA 2018
Wszyscy wiedzą 
Asghar Farhadi, Hiszpania, Francja, Włochy 2018
Praziomek (dubbing) 
Chris Butler, Kanada, USA 2018
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

tłumaczenia
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.