Kler, reż. Wojciech SmarzowskiKler, reż. Wojciech Smarzowski
28 września 2018
Premiery tygodnia: "Kler", "Igielnik", "Searching"...

Od 28 września w Kinie Nowe Horyzonty

Czyściciele internetu
reż. Hans Block, Moritz Riesewieck / Niemcy, Brazylia 2018 / 88’

Każdego dnia co minutę 500 godzin materiału filmowego jest przesyłanych na YouTube, 450 000 tweetów jest publikowanych na Twitterze, a 2,5 miliona postów na Facebooku. Jego współzałożyciel Mark Zuckerberg obiecał kiedyś, że Facebook będzie bez ograniczeń dzielić się wszystkim z każdym, ale okazało się, że jest zupełnie inaczej. Internet nie jest wcale tak neutralny, demokratyczny i wolny, jak się nam z pozoru wydaje. Tysiące moderatorów treści na Filipinach dzień w dzień decyduje o tym, co pojawia się, a co nie w mediach społecznościowych. To właśnie oni akceptują lub odrzucają publikowane przez nas filmy i zdjęcia. I o ile trudno się spierać z potrzebą monitorowania wszelkich obrazów przemocy, to we wszystkich innych przestrzeniach taka cenzura wydaje się dyskusyjna. A już na pewno wiele wątpliwości budzić może przypadek pochodzącego z Los Angeles artysty Illmy Gore’a, który chciał umieścić na Facebooku nagiego Donalda Trumpa z małym penisem, ale zdecydowano o usunięciu go z sieci ponieważ pogarszał wizerunek amerykańskiego prezydenta. Co więcej konto Gore’a na Facebooku zostało zamknięte. Film przedstawia kulisy, skutki i ofiary internetowej cenzury, która de facto okazuje się idealnym narzędziem do sterowania rzeczywistością. Wysoko postawieni eksperci. 

Igielnik
reż. Deborah Haywood / Wielka Brytania 2017 / 82’

Lyn i Iona, zżyte ze sobą matka i córka, cieszą się na życie w nowym mieście. Na początku jest im trudno, ale w końcu Iona znajduje nowe przyjaciółki: Kelly, Stacey i Chelsea. Matka czuje się osamotniona, w związku z czym próbuje nawiązać bliższą relację z sąsiadką Belindą. Lyn i Iona udają, że są szczęśliwe, ale dużo w tym pozorów. Okazuje się bowiem, że przyjaciółki Iony nie są z nią do końca szczere. Zagubiona dziewczyna podejmuje coraz bardziej desperackie kroki, żeby się dopasować. Obie, nie radząc sobie z realiami nowego życia, uciekają w świat fantazji i kłamstw.  Lyn, kobieta w średnim wieku, żyje w świecie fantazji, otoczona przez ukochane koty, miękkie, kolorowe pluszowe gadżety i ubrania oraz robione na drutach swetry. Jej nastoletnie dziecko - Iona dzieli z matką fantazje i marzenia, ale stopniowo zaczyna coraz bardziej wstydzić się tych upodobań. Uczucie zażenowania pogłębiają jej towarzyskie problemy z  typowymi wrednymi dziewczynami z liceum, do którego chodzi, jakim za wszelką cenę chce się przypodobać. Tymczasem matce coraz bardziej zaczyna doskwierać samotność i podejmuje równie jak córka nieudolne próby nawiązania towarzyskich relacji. Iona natomiast coraz bardziej wikła się w toksyczne szkolne układy i gierki.

Kler
reż. Wojciech Smarzowski / Polska 2018 / 133’

Nowy, oczekiwany film Wojciecha Smarzowskiego (Wołyń, Drogówka, Róża, Dom zły, Wesele). Kler to obraz kościoła katolickiego jako instytucji oglądanej „od strony zakrystii”, rzucający światło na tematy niewygodne, trudne, często przemilczane. Przed kilkoma laty tragiczne wydarzenia połączyły losy trzech księży. Teraz, w każdą rocznicę katastrofy, z której cudem uszli z życiem, duchowni spotykają się, by uczcić fakt swojego ocalenia. Lisowski (Jacek Braciak) jest pracownikiem kurii w dużym mieście i robi karierę, marząc o Watykanie. Problem w tym, że na jego drodze staje arcybiskup Mordowicz (Janusz Gajos), pławiący się w luksusach dostojnik kościelny, używający politycznych wpływów przy budowie największego sanktuarium w Polsce. Trybus (Robert Więckiewicz) jest wiejskim proboszczem. Sprawując posługę w miejscu pełnym ubóstwa, coraz częściej ulega ludzkim słabościom. Kukuła (Arkadiusz Jakubik) – pomimo swojej żarliwej wiary – z dnia na dzień traci zaufanie parafian. 

Searching
reż. Aneesh Chaganty / USA 2018 / 101’

Tytułowe "poszukiwanie" to czynność, na której skupia się samotny ojciec, gdy pewnego dnia jego nastoletnia córka przestaje odpowiadać na SMS-y i telefony. Na szczęście zostawiła w domu laptop. Ojciec włamuje się więc na jej konto mailowe i profil na Facebooku, by wszelkimi dostępnymi sposobami dowiedzieć się jak najwięcej o dziewczynie. Searching… to napis, który pojawia się przed naszymi oczami raz po raz, gdy mężczyzna dociera do kolejnych tajemnic. Kiedy zawodzi oficjalne dochodzenie prowadzone przez policję, informacje uzyskane za pomocą kamer przemysłowych i filmików youtube'owych - choć często mylące - okażą się naprawdę przydatne. Nagrodzony na Sundance debiut Aneesha Chaganty'ego to mrożący krew w żyłach kryminał z nurtu private investigation, socjologiczna refleksja nad relacjami człowiek - technologia w dobie #metoo, a jednocześnie film przełomowy pod względem formalnym. Akcja toczy się na ekranach urządzeń - komórki, komputera, telewizorów - i za pośrednictwem nieodłącznych dziś technologii, które gruntownie zmieniły naszą percepcję świata.

Mała stopa
reż. Karey Kirkpatrick / USA 2018 / 109’

Przygodowa animacja Mała Stopa przedstawia legendę o Wielkiej Stopie z zupełnie innej perspektywy, kiedy bystry, młody Yeti znajduje coś, co według niego nie istnieje - człowieka. Wieści o tej Małej Stopie przynoszą mu sławę i wywołują poruszenie w społeczności prostych Yeti, rodząc pytania o to, co jeszcze można znaleźć w wielkim świecie otaczającym ich zaśnieżoną wioskę. To szalona opowieść o przyjaźni, odwadze i radości odkrywania. 

Na linii wzroku
reż. Joachim Dollhopf, Evi Goldbrunner / Niemcy 2015 / 98’

11-letni Michi mieszka w domu dziecka. Pewnego dnia przypadkowo natrafia na nazwisko i adres swego ojca. Czy chłopiec odważy się go odszukać? Co może wyniknąć z takiego spotkania? Michi ma 11 lat i mieszka w domu dziecka, gdzie na co dzień zmaga się z docinkami ze strony kolegów. Pewnego dnia natrafia na list matki, którego adresatem jest jego ojciec. Listu nigdy nie wysłała, więc Michi postanawia odnaleźć nieznanego mu tatę. Tom okazuje się zupełnie inny, niż chłopiec mógł się spodziewać – jest karłem. Michi początkowo wstydzi się wyglądu ojca i nie chce go znać. Kolejne złośliwości kolegów sprawiają, że ucieka z sierocińca i trafia do mieszkania ojca. Wkrótce obaj odkryją, że mają ze sobą więcej wspólnego, niż przypuszczali, i mimo trudów mogą być prawdziwą rodziną.

Autsajder 
Adam Sikora, Polska 2018
Ayka 
Siergiej Dworcejow, Rosja, Niemcy, Polska, Kazachstan, Chiny 2018
Bohemian Rhapsody 
Dexter Fletcher, Bryan Singer, Wielka Brytania, USA 2018
Climax 
Gaspar Noé, Francja 2018
Dywizjon 303. Historia prawdziwa (seans dla szkoły) 
Wiesław Saniewski, Denis Delić, Polska, Wielka Brytania 2018
Eter 
Krzysztof Zanussi, Polska 2018
Fahrenheit 11/9 
Michael Moore, USA 2018
Fuga 
Agnieszka Smoczyńska, Polska, Czechy, Szwecja 2018
Gentleman z rewolwerem 
David Lowery, USA 2018
Między słowami: Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie 
Filmowe spotkania psychoanalityczne
Paolo Genovese, Włochy 2016
Over the Limit 
Marta Prus, Polska, Niemcy, Finlandia, Francja 2018
Trzy twarze 
Jafar Panahi, Iran 2018
Winni 
Gustav Möller, Dania 2018
Wózkownia: Miłość jest wszystkim 
Wózkownia
Michał Kwieciński, Polska 2018
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.