Kolejna w dorobku Kima Ki-duka ekscentryczna historia miłosna. Tak jak większość filmów reżysera, Oddech przez jednych bywa uznawany za znakomity przykład ekranowej poezji, a przez innych krytykowany za grafomanię i pretensjonalność. Tym razem koreański twórca podzielił widzów za sprawą opowieści o zdradzanej przez męża kobiecie, która pod wpływem niewytłumaczalnego impulsu zakochuje się w mordercy, oczekującym na karę śmierci. Bohaterka zaczyna regularnie odwiedzać skazańca i z ofiarnością godną tytułowej postaci z Samarytanki próbuje stworzyć mu namiastkę życia na wolności. Mężczyzna i kobieta rozumieją, że oboje tkwią w niewoli narzuconej im przez konwenanse, reguły społeczne, a także własne decyzje z przeszłości. Trochę jak bohaterowie Pustego domu, spotykają się na pograniczu szaleństwa i desperacji i traktują swoje uczucie jako przejaw buntu wobec rzeczywistości. W przeciwieństwie do nich dostrzegają jednak brak szans na autentyczne spełnienie. Jedyne, co im pozostaje, to maksymalne wykorzystanie czasu, który pozostał. Zgodnie z tytułem, bohaterowie postanawiają więc zatracić się w miłości, aż do utraty tchu.
Piotr Czerkawski
Urodził się w Bongwa w Korei Południowej w 1960 roku. Filmowy samouk (nie zdobył wykształcenia filmowego), początkowo pracujący w fabryce. Trzyletnia służba w piechocie morskiej zakończyła się wstąpieniem do zakonu. Równocześnie rozwijał swoją pasję, czyli malarstwo. W 1990 roku wyjechał do Francji, tam też sprzedawał swoje obrazy. Jego filmy cechują motywy charakterystyczne dla całej kinematografii koreańskiej, np. duża doza brutalności, ale także odwołania do buddyzmu czy estetyki zen.
1996 Krokodyl / Ag-o / Crocodile
2000 Wyspa / Seom / The Isle
2001 Bad Guy / Nabbeun namja
2003 Wiosna, lato, jesień, zima… i wiosna / Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom / Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring
2004 Pusty dom / Bin-jip / 3-Iron
2011 Arirang (doc.)