W 1981 roku Krzysztof Kieślowski w - zamieszczonym w piśmie Dialog - artykule opowiedział się za tworzeniem kina, które byłoby jednocześnie polityczne i egzystencjalne. Przypadek stanowi znakomitą realizację tej koncepcji w praktyce. Film przedstawia trzy warianty losu głównego bohatera, Witka (Bogusław Linda), który w zależności od tego, czy pewnego dnia zdąży na pociąg, stanie się w przyszłości człowiekiem władzy, zwiąże z opozycją bądź wybierze apolityczną ścieżkę kariery. Zatrzymany przez cenzurę na sześć lat, w momencie premiery przyjęty z mieszanymi uczuciami, Przypadek dziś należy do najgłośniejszych filmów Kieślowskiego. Do jego miłośników zaliczają się między innymi Martin Scorsese i Tom Tykwer, który wyraźnie inspirował się Przypadkiem przy pracy nad słynnym Biegnij, Lola, biegnij.
Żył w latach 1941-1996. Studiował na Wydziale Reżyserii PWSTiF w Łodzi. Początkowo specjalizował się w dokumentach, ale z czasem coraz chętniej zwracał się w stronę fikcji. Część jego wczesnych dokonań na tym polu - Spokój czy Amator - wpisała się w nurt Kina Moralnego Niepokoju. W późnym okresie swojej kariery Kieślowski pracował głównie nad szeroko zakrojonymi projektami: cyklem telewizyjnym Dekalog i trylogią Trzy kolory.
1977 Z punktu widzenia nocnego portiera / From a Night Porter's Point of View (dok., kr.m.)
1979 Amator / Camera Buff
1987 Krótki film o zabijaniu / A Short Film About Killing
1993 Trzy kolory: Niebieski / Trois couleurs: Bleu / Three Colors: Blue
1994 Trzy kolory: Czerwony / Trois couleurs: Rouge / Three Colors: Red