Nagrodzony na festiwalu w Wenecji klasyk kina japońskiego. Rok 1725, czas rządów dynastii Tokugawa. Powszechnie szanowany samuraj Sasahara (słynny Toshiro Mifune) sprzeciwia się woli potężnego księcia. Choć, zgodnie z japońską tradycją, bohater powinien w takiej sytuacji popełnić harakiri, Sasahara postanawia zbuntować się przeciwko wielowiekowej tradycji i podjąć walkę o swoją godność. Film Masakiego Kobayashiego pozostaje jednocześnie zanurzony w lokalnej specyfice i zwrócony w stronę uniwersalnej opowieści o potrzebie wolności. Bunt zwraca uwagę nie tylko ze względu na filozoficzną głębię, lecz także wirtuozerskie podejście do języka kina. Pierwsza część filmu ma w sobie surowość i precyzję, która - wedle słów samego reżysera - wyrasta z inspiracji Matką Joanną od Aniołów Jerzego Kawalerowicza. Druga przeszła do historii kina głównie za sprawą widowiskowego pojedynku z udziałem Sasahary. Całość złożyła się na jedno z arcydzieł Kobayashiego, który ugruntował swoją pozycję najważniejszego twórcy kina japońskiego, obok słynnego Akiry Kurosawy.
Gość: Prof. Stanisław Bereś
Poeta, historyk literatury, medioznawca, krytyk literacki, tłumacz i wykładowca akademicki, ostatnio związany z Instytutem Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. W latach 1996-2011 redaktor Telewizyjnych Wiadomości Literackich (TVP 2, TV Polonia), w latach 1997-1998 magazynu kulturalnego Latarnik (TV Polonia) oraz w roku 2003 programu publicystycznego "Jatka Kulturalna" (TVP 3); członek jury Nagrody Literackiej Nike (1996-2004). Jest autorem ponad dwudziestu książek oraz setek artykułów, szkiców i recenzji. Ostatnio wydał biografię "Gajcy. W pierścieniu śmierci" (Wydawnictwo Czarne, 2016).