Po realizacji rewolucyjnego filmu Pancernik Potiomkin Sergiej Eisenstein zyskał rozgłos na całym świecie. W 1931 roku reżyser udał się w podróż do Meksyku, aby zapoznać się z propozycją nakręcenia filmu sponsorowanego przez prywatnych sympatyków ruchu komunistycznego w USA.
Greenaway zapowiada, że chce opowiedzieć o "dziesięciu dniach, które wstrząsnęły Eisensteinem". W rezultacie jego film jest przede wszystkim erudycyjną spekulacją na temat intymnego życiorysu Eisensteina. Greenaway stawia tezę, że przyczyną klęski "¡Que viva México!" był homoseksualizm radzieckiego filmowca. Po pierwsze: bo orientacja reżysera nie była mile widziana przez jego mocodawców. Po drugie: bo podczas pobytu w Meksyku utracił on dziewictwo. W interpretacji Brytyjczyka motor twórczości wybitnego filmowca stanowiła seksualna frustracja. Dlatego najgorszym, co mogło spotkać Eisensteina-artystę, był właśnie… udany seks.
Anna Bielak, Jakub Popielecki, filmweb.pl
Urodzony w 1942 roku reżyser i scenarzysta, z wykształcenia malarz. Do najbardziej znanych filmów Greenawaya zaliczyć można Katalog ofiar, Wyliczankę, The Pillow Book, Kontrakt rysownika, Brzuch architekta oraz Zet i dwa zera. Jego dzieła wyróżniają się przepychem wizualnym, odrealnieniem i swoistą teatralnością obrazu. Dzięki licznym cytatom kulturowym oraz eksperymentalnemu łączeniu stylów uznane są za spełnienie filmowego postmodernizmu. W ostatnich latach Greenaway, zafascynowany nowymi mediami, tworzy wideo-instalacje, krótkie filmy eksperymentalne, współpracuje z teatrami i operami, jest też VJ-em.
1980 Kronika wypadków / The Falls
1987 Brzuch architekta / Belly of an Architect
1988 Wyliczanka / Drawning by Numbers
1993 Dzieciątko z Macon / The Macon Baby
1999 8 i pół kobiety / 8 ½ Women
2007 Nocna straż / Nightwatching
2008 Rembrandt: oskarżam…! / Rembrandt’s J’Accuse…! (doc.)